PM cirit-birit boleh umum, kenapa ordinan darurat tidak?

PM cirit-birit boleh umum, kenapa ordinan darurat tidak?

Seorang ahli parlimen pembangkang hari ini menuntut penjelasan mengapa pembatalan ordinan darurat kerajaan tidak diumumkan kepada rakyat sepertimana pengumuman mengenai tahap kesihatan perdana menteri sebelum ini.

Steven Sim (PH-Bukit Mertajam) menegaskan perkara itu sangat penting namun kerajaan dilihat bertindak seperti “main-main”.

“Memandang ada perkembangan terbaru saya rasa ada keperluan yang amat penting untuk kerajaan terutamanya perdana menteri sendiri memberi satu penjelasan yang jujur terhadap isu ordinan darurat yang dikatakan telah dibatalkan pada 21 Julai lalu.

“Sebab perkara ini dilakukan macam ‘main-main’. Kalaulah pengumuman perdana menteri masuk hospital kerana cirit-birit pun boleh diumumkan melalui kenyataan media.

“Takkan benda sepenting ini, batalkan ordinan daurat tidak boleh diumumkan kepada rakyat? Soal Sim ketika membahaskan ucapan perdana menteri mengenai Pelan Pemulihan Nasional.

Sehubungan itu, Sim menggesa agar Perdana Menteri Muhyiddin Yassin (PN-Pagoh) menjelaskan perkara itu semasa sesi penggulungannya hari ini.

Awal hari ini, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-undang) Takiyuddin Hassan (PAS-Kota Bharu) mengejutkan Dewan Rakyat dengan mengumumkan ordinan darurat yang diumumkan tahun ini dibatalkan pada 21 Julai.

Anggota Parlimen pembangkang bersikap tegas kerana perkara itu tidak diumumkan atau diundi di Dewan Rakyat sesuai dengan Artikel 150 (3) Perlembagaan Persekutuan.

Sehingga jam 4.30 petang hari ini, tidak ada pewartaan persekutuan mengenai pembatalan atas salah satu ordinan darurat.

Ucapan Sim dicelah oleh Gobind Singh Deo (PH-Puchong), yang berpendapat sejak darurat masih berlaku hingga 1 Ogos, perdana menteri harus menjelaskan siapa yang memiliki kuasa untuk membatalkan peraturan tersebut.

Gobind juga menuntut agar perdana menteri membentangkan RUU di Dewan Rakyat yang secara jelas menggariskan kesan pemansuhan ordinan darurat.

“Adakah orang masih perlu membayar kompaun yang dikeluarkan? Rakyat di luar sana mahu tahu,” kata Gobind. Mk

PM cirit-birit boleh umum, kenapa ordinan darurat tidak?


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU


Tanpa desakan UMNO, mustahil darurat ditamatkan

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker