Resepi Ayam Panggang Thai (Gai Yang)

Ayam Panggang Thai (Gai Yang) adalah antara hidangan ayam panggang tradisional Thai yang cukup berperisa anda akan buat. Mari kita cuba hidangan penjaja ini yang selalunya kita akan jumpa di pasar raya didaerah Thailand. Kalau di Laos, hidangan in dipanggil "Ping Gai". Ayam Panggang Thai sedap kalau diratah bersamman Nasi Lemak, sos Jim Jeaw dan perahan limau nipis. Wow, mari kita mulakan. Nanti anda akan membuka selera apabila dipanggang dengan bau aromanya. Selamat mencuba! Bahan-bahan untuk Ayam: 1 ekor ayam (2.5kg) cuci, dipotong 8 1 batang serai (dipotong kecil; 50g) 1/2 cawan daun ketumbar (batang dan daun, dicincang; 25g) 2 biji bawang merah (dicincang; 35g) 8 ulas bawang putih (cincang; 35g) 2 sudu minyak sayuran (30 ml) 2 sudu besar gula melaka (atau gula perang ringan; 25g) 3/4 sudu teh garam (atau secukup rasa) 1/2 sudu teh lada hitam yang baru digiling 1/4 cawan kicap nipis Thai 2 sudu teh kicap manis Thai (atau kicap hitam) 2 sudu besar sos ikan 1/2 sudu teh serbuk kunyit (pilihan) Bahan-bahan untuk Sos Celup (Nam Jim Jaew): 1 sudu besar gula melaka (atau gula perang ringan; 12g) 1 sudu besar air panas 1 sudu besar pes asam jawa 2 sudu besar sos ikan 1 sudu besar nasi pulut dipanggang (kao khua; bubuk hingga serbuk, pilihan) 1 sudu besar ketumbar (cincang) 1 sudu besar daun bawang (cincang) 2 sudu teh serpihan cili kering (atau lada cili Thai segar, pilihan) Cara Perap Ayam: Masukkan serai, daun ketumbar, bawang merah dan bawang putih ke dalam lesung dan tumbuk hingga lumat. Anda juga boleh menggunakan pemproses makanan untuk langkah ini. Masukkan minyak, gula, garam, lada hitam, kicap sos Thailand, sos ikan dan kunyit (jika menggunakan). Gaul hingga pes sebati. Gosokkan ayam dengan pes perap, pastikan setiap bahagian dilapisi dengan teliti. Tutup dan letakkan di dalam peti sejuk untuk diperap semalaman (atau sekurang-kurangnya 12 jam). Keesokan harinya, keluarkan ayam 1 hingga 2 jam sebelum anda siap memanggang. Cara buat Sos Nam Jim Jaew: Dalam mangkuk kecil, campurkan gula dan air panas sehingga gula larut. Campurkan semua bahan sos dan ketepikan. Cara-caranya: Letakkan ayam di panggangan, dan gunakan bumbu yang tinggal untuk membakar ayam semasa memanggang. Biarkan pes perap pada ayam, termasuk sebilangan besar ramuan herba kerana ia akan bergula dan menambah rasa. Balik dan bakar ayam dengan kerap untuk membuat kerak luar yang sedap. Bakar ayam dengan bumbu sisa pada separuh pertama proses memanggang, elakan lakukan ini menjelang akhir memasak. Perapan ayam mentah memerlukan masa yang cukup untuk memasak sepenuhnya. Hidangkan segera dengan sedikit nasi lemak, sos nam jim jeaw, dan limau wedges!

Resepi Ayam Panggang Thai (Gai Yang) adalah antara hidangan ayam panggang tradisional Thai yang cukup berperisa anda akan buat. Mari kita cuba hidangan penjaja ini yang selalunya kita akan jumpa di pasar raya didaerah Thailand. Kalau di Laos, hidangan in dipanggil “Ping Gai”.

Ayam Panggang Thai sedap kalau diratah bersamman Nasi Lemak, sos Jim Jeaw dan perahan limau nipis. Wow, mari kita mulakan. Nanti anda akan membuka selera apabila dipanggang dengan bau aromanya. Selamat mencuba!

Bahan-bahan untuk Ayam:

  • 1 ekor ayam (2.5kg) cuci, dipotong 8
  • 1 batang serai (dipotong kecil; 50g)
  • 1/2 cawan daun ketumbar (batang dan daun, dicincang; 25g)
  • 2 biji bawang merah (dicincang; 35g)
  • 8 ulas bawang putih (cincang; 35g)
  • 2 sudu minyak sayuran (30 ml)
  • 2 sudu besar gula melaka (atau gula perang ringan; 25g)
  • 3/4 sudu teh garam (atau secukup rasa)
  • 1/2 sudu teh lada hitam yang baru digiling
  • 1/4 cawan kicap nipis Thai
  • 2 sudu teh kicap manis Thai (atau kicap hitam)
  • 2 sudu besar sos ikan
  • 1/2 sudu teh serbuk kunyit (pilihan)

Bahan-bahan untuk Sos Celup (Nam Jim Jaew):

  • 1 sudu besar gula melaka (atau gula perang ringan; 12g)
  • 1 sudu besar air panas
  • 1 sudu besar pes asam jawa
  • 2 sudu besar sos ikan
  • 1 sudu besar nasi pulut dipanggang (kao khua; bubuk hingga serbuk, pilihan)
  • 1 sudu besar ketumbar (cincang)
  • 1 sudu besar daun bawang (cincang)
  • 2 sudu teh serpihan cili kering (atau lada cili Thai segar, pilihan)

Cara Perap Ayam:

  1. Masukkan serai, daun ketumbar, bawang merah dan bawang putih ke dalam lesung dan tumbuk hingga lumat. Anda juga boleh menggunakan pemproses makanan untuk langkah ini.
  2. Masukkan minyak, gula, garam, lada hitam, kicap sos Thailand, sos ikan dan kunyit (jika menggunakan). Gaul hingga pes sebati.
  3. Gosokkan ayam dengan pes perap, pastikan setiap bahagian dilapisi dengan teliti. Tutup dan letakkan di dalam peti sejuk untuk diperap semalaman (atau sekurang-kurangnya 12 jam).
  4. Keesokan harinya, keluarkan ayam 1 hingga 2 jam sebelum anda siap memanggang.

Cara buat Sos Nam Jim Jaew:

  • Dalam mangkuk kecil, campurkan gula dan air panas sehingga gula larut. Campurkan semua bahan sos dan ketepikan.

Cara-caranya:

  1. Letakkan ayam di panggangan, dan gunakan bumbu yang tinggal untuk membakar ayam semasa memanggang.
  2. Biarkan pes perap pada ayam, termasuk sebilangan besar ramuan herba kerana ia akan bergula dan menambah rasa.
  3. Balik dan bakar ayam dengan kerap untuk membuat kerak luar yang sedap.
  4. Bakar ayam dengan bumbu sisa pada separuh pertama proses memanggang, elakan lakukan ini menjelang akhir memasak.
  5. Perapan ayam mentah memerlukan masa yang cukup untuk memasak sepenuhnya. Hidangkan segera dengan sedikit nasi lemak, sos nam jim jeaw, dan limau wedges!

Resepi Ayam Panggang Thai (Gai Yang)


Baca Artikel Menarik :



Layari Laman Facebook MYKMU


Golongan Darah O Disaran Lebihkan Makan 5 Buah-Buahan Ini



Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker