Azmin terus bela Kilang, bukan masalah kes baru Covid-19

Azmin terus bela Kilang, bukan masalah kes baru Covid-19. Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Mohamed Azmin Ali menunjukkan tanda-tanda tidak setuju dengan gesaan supaya lebih banyak kilang ditutup untuk mengekang penyebaran Covid-19.

Malam tadi, Azmin menyokong pengguna Twitter @ravin_surandran yang mengatakan kebanyakan kes Covid-19 baru hasil penyebaran “secara rawak” dan bukan dari kilang.

“Kita perlu terbuka sebanyak mungkin. Banyak orang tidak mendapatkan fakta mereka dengan betul. Kilang bukan masalahnya,” tulis @ravin_surandran, yang kemudian dibalas Azmin,”tepat sekali.”



Dua jam kemudian, Azmin kembali ke Twitter, kali ini memetik Dr David Nabarro, Utusan Khas mengenai Covid-19 untuk Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), berkata WHO tidak menganjurkan penutupan, kecuali sebagai jalan terakhir untuk membeli masa.



 

Sebagai gantinya, menurut Azmin pendekatan “pragmatik” dan “fleksibel” untuk menangani wabak itu perlu diambil.

“WHO telah memberi amaran kepada ekonomi dunia agar tidak mengalami kerugian akibat kerosakan ekonomi yang melampau, terutama yang mempengaruhi mereka yang berpendapatan rendah.

“Pada saat yang sama, kerajaan tetap teguh untuk mempercepat vaksinasi rakyat, terutama untuk kelompok yang paling rentan. Imuniti kelompok adalah jalan ke hadapan,” tulis Azmin.



Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (Miti) kini menjalankan sistem pengurusan pintar Covid-19 (Cims 3.0) yang memeriksa permohonan oleh syarikat yang ingin beroperasi semasa “PKP penuh”, yang bermula pada 1 Jun.



Miti juga menjalankan program untuk mempercepat vaksinasi bagi mereka di sektor perkilangan.

Ciapan Azmin muncul beberapa jam selepas Putrajaya mengumumkan pelaksanaan perintah kawalan pergerakan diperketatkan (PKPD) di banyak bahagian Lembah Klang, mulai esok.

Antara lain, peraturan baru akan menyebabkan banyak pengilang terpaksa menangguhkan operasi, kerana hanya pengeluaran makanan, ubat-ubatan, dan peralatan keselamatan sahaja yang diizinkan beroperasi.

Pada 28 Jun, Azmin mendakwa sektor pembuatan menyumbang paling banyak pun, hanya 10 peratus untuk kes baru Covid-19.



Azmin terus bela Kilang, bukan masalah kes baru Covid-19


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU




Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker