PKR masih terperangkap isu khianat parti gagal tawar solusi

 

PKR masih terperangkap isu khianat parti gagal tawar solusi. Parti Keadilan Rakyat (PKR) dilihat masih terperangkap dalam isu perebutan kuasa dan pengkhianatan parti yang berlaku sejak 2018.

Felo Penyelidik Ilham Centre, Profesor Madya Hamidin Abd Hamid berkata kongres parti yang berlangsung hari ini tidak mengangkat aspirasi reformasi yang sebenar.

“Masyarakat sudah ‘tenggelam’, ‘ketakutan’, tetapi apa yang mereka (perwakilan) lakukan ialah cuma memberi tahu apa yang sedang berlaku.

“Namun, mereka tidak memberi alternatif atau jalan keluar dan yang boleh diguna pakai.

“Sebagai sebuah parti yang menjadi pendokong utama bagi Pakatan Harapan (PH), PKR seharusnya menggunakan kelebihan tersebut untuk mendominasi perbincangan dan mengawal naratif bagaimana negara harus berdepan dengan persoalan (pandemik) ini,” katanya ketika ditemu bual Astro AWANI.

Jelasnya, apa yang disuarakan kebanyakan perwakilan adalah keperitan hidup yang dialami serta kegagalan kerajaan menangani masalah, lalu ia berhenti di situ tanpa cadangan penyelesaian.

“Saya agak terperanjat kerana apakah alternatif yang ditawarkan untuk masyarakat oleh PKR bagi berdepan dengan suasana pandemik ketika ini?

“Saya berharap, kalau kita lihat apa inisiatif yang dilakukan kerajaan Selangor, ia merupakan sesuatu yang baik.

“Sekiranya itu diangkat PKR sebagai sebuah parti politik, seharusnya ia diketengahkan dan menunjukkan kepada rakyat, PKR sebagai sebuah parti telah menunjukkan adanya alternatif, pendekatan yang berbeza yang membolehkan keselesaan yang lebih baik dari segi ekonomi, keselamatan dan kesihatan kepada rakyat.

“Malangnya, itu tidak berlaku,” ujar beliau.

Sebelum ini, PKR menangguhkan Kongres Nasional parti itu selepas mendapat arahan daripada Majlis Keselamatan Negara (MKN).

Kongres Nasional Tahunan PKR 2020 berlangsung menerusi platform dalam talian sepenuhnya disebabkan kekangan akibat pandemik COVID-19.

PKR masih terperangkap isu khianat parti gagal tawar solusi


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU


PH rayu Agong sahkan sokongan MP terhadap Muhyiddin

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker