Saintis Facebook bangunkan perisian kesan imej ‘deepfake’

Saintis Facebook bangunkan perisian kesan imej 'deepfake'
Saintis Facebook bangunkan perisian kesan imej ‘deepfake’

 

Saintis Facebook bangunkan perisian kesan imej ‘deepfake’

San Francisco: Saintis Facebook berkata, mereka telah membangunkan perisian kecerdasan buatan (AI) yang bukan sahaja dapat mengenal pasti imej ‘deepfake’ tetapi mengetahui dari mana asalnya.

‘Deepfake’ ialah foto, video atau klip audio yang diubah secara digital menggunakan AI supaya kelihatan asli, dengan pakar mengingatkan ia boleh memesongkan dan benar-benar palsu.

Saintis penyelidikan Facebook Tal Hassner dan Xi Yin berkata, pasukan mereka bekerjasama dengan Michigan State University untuk membuat perisian yang membalikkan imej ‘deepfake’, untuk mengenal pasti cara ia dihasilkan dan dari mana asalnya.

“Kaedah kami akan memudahkan pengesanan ‘deepfake’ dalam tetapan dunia nyata, imej ‘deepfake’ itu sendiri satu-satunya pengesan maklumat.

“Ia menyediakan penyelidik dan pengamal untuk meneliti dengan lebih baik insiden salah maklumat yang diselaraskan menggunakan ‘deepfake’ dan juga membuka petunjuk baru untuk penyelidikan masa hadapan,” kata saintis itu melalui catatan blog.

Perisian baharu Facebook mengesan ‘deepfake’ melalui rangkaian untuk mencari ketidaksempurnaan yang dihasilkan ketika proses pembuatan, yang menurut saintis, mengubah ‘cap jari’ atau ciri utama pada imej digital.

“Dalam fotografi digital, ‘cap jari’ digunakan untuk mengenal pasti kamera digital yang digunakan ketika menghasilkan gambar.

“Sama seperti cap jari peranti, cap jari gambar ialah corak unik yang tersisa pada gambar, yang dapat digunakan untuk mengenal pasti model generatif iaitu dari mana asal gambar itu.

“Penyelidikan kami mendorong pemahaman dalam mengesan ‘deepfake’,” kata mereka.

Microsoft pada tahun lalu mendedahkan perisian untuk mengesan gambar atau video ‘deepfake’.

Perisian Video Authenticator yang diperkenalkan syarikat berkenaan boleh menganalisis imej atau setiap kerangka video, bagi mencari bukti manipulasi yang tidak dapat dilihat dengan mata kasar. HMSaintis

Facebook bangunkan perisian kesan imej ‘deepfake’


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU NET


Mahkamah batal perintah penahanan kerana nama ‘glamor’ Muhyiddin

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker