Anwar: PKR tak boleh ‘terlalu keras’ tolak segala bentuk kerjasama politik

PKR tidak boleh “terlalu keras” dan menolak segala bentuk kerjasama dengan mana-mana parti politik, sama ada daripada pembangkang atau Perikatan Nasional, menurut presidennya Anwar Ibrahim.

“Dalam keadaan (sekarang), kita tiada keupayaan atau bersikap terlalu keras untuk menolak segala bentuk kerjasama.

“Malah sekarang ini pun, selain PH, kita sedia bekerjasama dengan semua rakan dari parti pembangkang, tapi janganlah cuba bolot kuasa, nak teruskan dengan cara rakus, kronisme, beri kontrak tanpa tender…Hal sedimikan tak boleh dipersetujui.



“Kita nak kesepakatan dengan semua kelompok pembangkang malah (dengan yang lain, kerana kita lihat ada ketegangan dalam PN.

“Kita harus ambil sikap lebih berlapang dada dalam kerjasama untuk selamatkan negara. Negara sudah tak boleh (dalam keadaan sekarang), kerana nakhoda sekarang kapalnya sudah tiada haluan, hanyut,” katanya dalam ucapan khas yang disiarkan secara langsung di Facebook, hari ini.

Anwar yang juga pengerusi PH berkata, kesediaan untuk bekerjasama itu juga termasuk dengan pihak yang dahulu dianggap sebagai “musuh” memandangkan PKR telah bekerjasama dengan pihak yang dianggap sebagai musuh sebelum ini.

Polis siasat dakwaan MB Kedah ‘test drive’ kereta ketika PKP Penuh



Anwar tidak merujuk mana-mana pihak secara khusus, namun beberapa hari lalu Dr Mahathir Mohamad berkata Parti Pejuang Tanah Air (Pejuang) mungkin tidak akan membentuk kerjasama pilihan raya dengan PH.

Pejuang sebaliknya mungkin akan mengusahakan kerjasama dengan Warisan dan Ikatan Demokratik Malaysia (Muda) dalam PRU15, katanya.

Menurut Mahathir, Pejuang tidak ingin terkesan dengan “beban” yang digalas gabungan itu, yang terdiri daripada PKR, DAP dan Amanah.



Sementara itu, sejumlah pemimpin Umno pula secara terbuka bercakap tentang tidak akan bersama-sama PN dalam PRU akan datang.

Sebelum ini, memang timbul spekulasi Anwar merancang untuk mengadakan kerjasama dengan pemimpin Umno Ahmad Zahid Hamidi dan Najib Razak – kedua-duanya sedang berdepan perbicaraan di mahkamah pada masa ini.

MB Kedah Didakwa Langgar SOP, ‘Test Drive’ Ford Ranger Raptor



Dalam ucapan khas itu, Anwar bagaimanapun berkata usaha ke aras kerjasama tidak seharusnya menggadaikan prinsip tadbir urus yang baik.

“Sudahlah, pimpinan silih berganti, perdana menteri silih berganti, tetapi masih ada isu mengumpul kekayaan, rampas khazanah…Tetapi semua kata mereka berjuang menentang rasuah (walaupun) kekayaan melimpah.

“Kalau rakyat izinkan perkara ini berlaku, ini bermakna negara kita akan terus dilanda krisis dan malapetaka, dan tidak mungkin dapat keberkatan daripada Allah untuk selamat dari (krisis) Covid-19 dan ekonomi,” katanya lagi.

Selain wabak Covid-19 dan vaksinasi, dia juga membangkitkan kematian dalam tahanan sebagai antara isu yang sedang dihadapi negara pada masa ini.



Virus Hingga di Everest

Anwar: PKR tak boleh ‘terlalu keras’ tolak segala bentuk kerjasama politik


Baca Artikel Menarik

Layari Laman Facebook MYKMU NET


[VIDEO]”Allah..Beratnya Ujian Adik”..Sedihnya, Lepas Habis Duduki SPM, Pelajar Ini Baru Dapat Tahu Ayahnya Sudah MeninggaI Dunia.



 

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker