Halaman sekitar Kaabah kini hanya untuk jemaah umrah – Kerajaan Arab Saudi

KAHERAH: Arab Saudi menetapkan halaman sekitar Kaabah di Masjidil Haram, adalah dihadkan untuk jemaah yang mengerjakan Umrah sahaja.

Pihak Berkuasa Am Penjagaan Dua Masjid Suci, yang bertanggungjawab ke atas Masjidil Haram di Makkah, berkata langkah itu bagi memastikan keselamatan jemaah dan membolehkan mereka melakukan ibadah dengan mudah lagi selesa.

Agensi penguasa itu menggesa pengunjung lain menggunakan tempat yang ditetapkan untuk solat, di masjid yang terbentang luas itu.



Langkah itu diumumkan, menjelang bulan suci Ramadan apabila musim umrah biasanya memuncak, menurut laporan Gulf News.

Sejak alam beberapa bulan kebelakangan ini, Arab Saudi mendedahkan banyak kemudahan untuk umat Islam di luar negara, untuk datang ke negara itu bagi menunaikan umrah.

Umat Islam yang memegang pelbagai jenis visa kunjungan, seperti visa peribadi, lawatan dan pelancong, dibenarkan untuk mengerjakan Umrah dan melawat Al Rawda Al Sharifa, di mana makam Nabi Muhammad (SAW) terletak di Masjid Nabawi di Madinah, selepas membuat tempahan kunjungan melalui talian.

Pihak berkuasa Arab Saudi juga melanjutkan visa umrah daripada 30 hari kepada 90 hari, dan membenarkan pemegangnya memasuki negara itu melalui semua saluran darat, udara dan laut serta keluar dari mana-mana lapangan terbang.



Sementara itu, jemaah wanita tidak lagi perlu diiringi oleh mahram lelaki.

Pemerintah Arab Saudi juga memaklumkan bahawa ekspatriat yang menetap di negara-negara Majlis Kerjasama Teluk (GIC) layak memohon visa pelancong, tanpa mengira profesion mereka, dan boleh menunaikan umrah.- AGENSI

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Baca Artikel Menarik:



Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Rayuan jangan boikot Starbucks, netizen ‘sekolahkan’ Vincent Tan

Toshiba bakal muflis?



Ajai tolak berduet dengan Nourul, dah tak ada rasa katanya,

Elly menggigil dicabul ustaz



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker