Menteri Pelancongan Turut Komen Kontroversi Ryzal DurianKimchi Perli Pakaian Iban

Sebaran :

Tingkah laku influencer tempatan yang mengejek budaya Iban tidak seharusnya dinormalisasi, kata Datuk Seri Nancy Shukri.

Menteri Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan, dalam beberapa tweet, menegur selebriti di Instagram, Ryzal Ibrahim dari Durian Kimchi yang terkenal dalam sebuah video baru-baru ini yang dimuatnya mengenai pakaian tradisional Ngepan Iban.

Ryzal, yang nama sebenarnya Muhammad Ryzal Nik Ibrahim, menyebut pakaian itu “kain buruk” dalam klip IG Stories di Instagram baru-baru ini.

“Nenek ibu saya adalah orang Iban dari Kapit. Saya masih ingat melihatnya dengan Ngepan Iban untuk pertama kalinya dan saya sangat kagum dengan bagaimana dia membawa dirinya dengan anggun,” katanya di Twitter rasminya.

Malaysia diberkati dengan budayanya yang indah dari berbagai etnik. Perilaku buruk ini tidak boleh dinormalisasi.

Dalam klip Instagram Stories, Ryzal sempat mengejek pakaian tradisional Iban yang dikenakan isterinya berasal Korea Selatan, Maryam You Narae.

Ryzal menyamakan aksesori pada pakaian itu dengan alas meja dan tirai. Video tersebut telah dihapus dan Ryzal telah meminta maaf atas tindakannya.

[VIDEO] ‘Ini Kain Buruk’, Perli Pakaian Iban..Gurauan Ryzal & Maryam Durian Kimchi Undang Kecaman Netizen

Namun, netizen yang melihat postingannya telah menyuarakan kemarahan mereka di media sosial.

“Biadab gila. Orang Iban tidak membuat pakaian tradisional yang indah itu untuk Anda sebut kain buruk. Tidak sulit untuk menghormati budaya satu sama lain,” kata pengguna Instagram @ peaxhy_vibes06.

Ngepan Iban umumnya dipakai untuk acara-acara khas seperti Gawai, upacara dan tarian.


Sebaran :

Leave a Reply