Orang Umno dalam Jemaah Menteri mungkin jadi buangan parti

Orang Umno dalam Jemaah Menteri mungkin jadi buangan parti

Orang Umno dalam Jemaah Menteri mungkin jadi buangan parti. Seorang pemimpin akar umbi Umno memberi amaran kepada rakan seperjuangan yang berkhidmat di Jemaah Menteri bahawa mereka berisiko dipulaukan parti mereka sendiri kerana Covid-19 mempengaruhi ekonomi dan kehidupan rakyat.

“Semua orang nampak kemarahan itu,” katanya. “Ramai ahli akar umbi bimbang parti itu akan terkesan akibat hubungannya dengan pentadbiran sekarang.

“Selepas perhimpunan agung Umno, sudah ada gesaan untuk menteri kita meninggalkan Jemaah Menteri tetapi mereka tetap bertahan.”

Antara pemimpin tertinggi dalam hierarki Umno itu bercakap kepada FMT dengan syarat identitinya dirahsiakan.

Beliau berkata menteri perlu “sekurang-kurangnya berusaha untuk memperjuangkan dasar dan langkah yang tepat” jika mereka merasa mereka mempunyai kewajiban untuk tetap berada di Jemaah Menteri kerana keadaan Covid-19.

Katanya mereka membahayakan Umno dengan mengabaikan gesaan pakar “bahkan pemimpin Umno” sendiri untuk melaksanakan sekatan ketat dan singkat serta membuka semula Parlimen dan banyak cadangan lain yang dapat membantu kerajaan menangani wabak itu dengan berkesan.

Pemimpin Umno dalam Jemaah Menteri

Pemimpin Umno dalam Jemaah Menteri perlu “bangkit dan mula bersuara” jika mereka mengimpikan jawatan kepimpinan menjelang pemilihan parti, tambahnya.

Tiga nama disebut-sebut bakal bertanding untuk jawatan presiden Umno pada pemilihan parti tahun ini. Mereka adalah Timbalan Presiden Umno Mohamad Hasan, Menteri Luar Negeri Hishammuddin Hussein dan Menteri Pertahanan Ismail Sabri Yaakob.

Kata sumber itu: “Dari apa yang saya tahu, menteri Umno tidak berpeluang memenangi jawatan tertinggi dalam parti. Melihat kepada keadaan semasa, mereka mungkin hanya akan jadi orang buangan.”

Bekas ahli akademik Azmi Hassan berkata, Hishammuddin dan Ismail gagal menggunakan sepenuhnya kedudukan mereka dalam Jemaah Menteri. Mereka belum cukup lantang sebagai “voices of reason” yang berpotensi, tambahnya.

Merujuk kepada Mohamad, timbalan presiden itu “tiada masalah untuk menyuarakan buah fikiran, lantang bila perlu”.

“Inilah sebabnya mengapa ramai ahli Umno dan orang ramai sendiri melihatnya dengan pandangan yang sangat positif,” katanya.

“Saya tidak rasa sudah terlambat untuk Hishammudin dan Ismail membuktikan kemampuan mereka, tetapi mereka perlu bersuara kerana wujud rasa kurang senang dengan cara kerajaan menangani Covid-19 dan ekonomi.”

Ahli Parlimen Padang Rengas, Nazri Aziz, bagaimanapun, yakin Hishammuddin perlu diberi kesempatan untuk memimpin parti kerana pengalaman luasnya dalam kerajaan dan sebagai pemimpin kanan parti.

“Orang kata dia hilang selepas pilihan raya umum yang lalu kerana dia tidak bertanding dalam pemilihan parti, tetapi saya tidak melihatnya seperti ini.”

Nazri berkata beliau percaya keputusan Hishammuddin untuk tidak bertanding merebut jawatan didorong oleh kemahuan untuk mengelakkan perpecahan dalam parti.

Merujuk kenyataannya yang menuduh ahli Umno yang tidak keluar dari Jemaah Menteri selepas parti itu memutuskan hubungan dengan Bersatu sebagai pengecut, katanya, ia bukan bermaksud Hishammuddin tidak layak untuk memimpin parti itu.

“Kritikan itu bukan gambaran sebenar karakter beliau.”-FMT

Orang Umno dalam Jemaah Menteri mungkin jadi buangan parti


Baca Artikel Menarik

Layari Laman Facebook MYKMU NET


Najib marah dikencing Peter Anthony

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker