Malaysia perlu bertegas isu ‘Two-State Solution’

Israel tak pernah sokong isu, sebaliknya mahu hapuskan Palestin

Malaysia perlu bertegas mengenai pendirian berkaitan ‘Two-State Solution’, susulan kenyataan  Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin semalam yang menyokong isu itu.

Pengerusi Yayasan Ikhlas, Prof Dr Zainur Rashid Zainuddin menegaskan, rejim penjajah Israel tidak pernah bersetuju dengan ‘Two-State Solution’, sebaliknya mereka hanya mahu menghapuskan Palestin.

Seterusnya, katanya, negara haram Israel mahu membina The Greater Israel bermula dari Sungai Nil di Mesir sehingga ke Sungai Furat di Iraq. 

Katanya, Israel juga mahu menggantikan Masjid Al-Aqsa dengan The Solomon Temple yang menjadi tempat ibadah mereka. 



“Sekarang enam buah negara Arab sendiri Mesir, Jordan, UAE (Emiriah Arab Bersatu), Bahrain, Sudan dan Morocco telah pun mengiktiraf Israel.

Belajar Dari Pengalaman Lee Kwan Yew Hapus ‘Sekolah Vernakular’

“Target mereka selepas ini adalah Arab Saudi, Pakistan, Indonesia, Malaysia, dan banyak lagi,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.



Terdahulu, Muhyiddin dalam perutusan khas mengenai isu Palestin semalam berkata, Malaysia menyokong penyelesaian adil dan saksama melalui penyelesaian dua negara atau two state solution berdasarkan garis sempadan sebelum tahun 1967, dengan Baitulmaqdis ibu negara Palestin sebagai satu-satunya jalan penyelesaian terhadap konflik Palestin-Israel.

Beliau berkata, negara akan terus menyokong segala usaha demi mencapai penyelesaian adil dan berkekalan, khususnya menerusi rundingan melibatkan pihak-pihak berkaitan berdasarkan kepada undang-undang antarabangsa serta resolusi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

Kesetiaan Tok Mat membawanya ke jawatan No. 1




Baca Artikel Menarik

Layari Laman Facebook My KMU NeT


Dengan segala kelonggaran, sebenarnya kita buat PKP ini untuk apa? – Najib Razak



 

 

 

 



 

 



Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker