Projek Kerajaan Selangor – Orang Asli Usir Dari Kampung

Sebuah perkampungan Orang Asli di Sepang, Selangor diusir untuk memberi laluan kepada tarikan pelancong yang dibina oleh syarikat berkaitan kerajaan negeri (GLC).

Menurut The Malaysian Insight, pembangunan tersebut merupakan perluasan resort mewah sedia adaAvani Sepang GoldCoast, milik Permodalan Negeri Selangor Bhd (PNSB).

“Rancangannya adalah untuk membangunkan tempat itu menjadi destinasi pelancongan oleh Sepang Bay Sdn Bhd menjadi sebahagian projek Sepang GoldCoast,” kata firma itu kepada laman web berita itu.

Pada 20 April, 12 keluarga suku Mah Meri dari Kampung Orang Asli Bagan Lalang diberikan notis pengusiran yang meminta mereka meninggalkan rumah mereka dalam tempoh 30 hari.

Mereka tinggal di sana sejak 20 tahun yang lalu tetapi tidak mempunyai hak milik tanah kerana kawasan tersebut adalah milik PNSB dan Majlis Perbandaran Sepang.

Keluarga berkenaan dilaporkan telah meminta waktu tambahan dan kesempatan untuk membincangkan kemungkinan penempatan semula.

Pemanah negara Haziq Kamaruddin meninggal dunia

Gambar hiasan. Sambutan Hari Moyang suku Mah Meri.

 

“Pada prinsipnya, PNSB dapat mempertimbangkan permintaan mereka untuk memperpanjang pemberitahuan pengusiran kerana tarikh akhir pemberitahuan itu bukan tarikh akhir perobohan.

“Notis ini adalah untuk memberitahu penduduk kampung bahawa mereka telah menceroboh tanah kami.

“Bagaimanapun, semua keputusan (mengenai perpanjangan) akan diputuskan oleh pejabat tanah dan daerah Sepang,” kata syarikat GLC Selangor itu.

PNSB juga mengesahkan menerima surat daripada tok batin kampung itu, Taha Akhir yang meminta lebih banyak masa sebelum pengusiran dilaksanakan.

Kata Taha, wabak Covid-19 dan Ramadan menghalang penduduk kampung mencari tempat untuk berpindah.

PNSB dilaporkan memiliki 67.8 hektar manakala majlis tempatan pula memiliki satu hektar tanah di daerah itu, termasuk penempatan kampung itu.

Menurut laman web Sepang GoldCoast, terdapat tiga fasa bagi projek ini.

Selain daripada resort, fasa kedua “D’Festival” pula dirancang menjadi pembangunan komersial campuran untuk “tempat tinggal resort, perniagaan dan hiburan.

Fasa ketiga “Laguna Villa” pula akan membangunkan resort lain yang dikatakan akan menggunakan teknologi lestari.


Baca Artikel Menarik

Layari Laman Facebook My KMU NeT


Bantahan ‘Kerajaan Gagal’ – Polis tangkap 20 lelaki tempatan

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker