Saya sudah terlalu tua untuk jadi PM sekali lagi – Mahathir


TUN Dr. Mahathir Mohamad berkata, beliau tidak ada keinginan untuk kembali menjadi Perdana Menteri kerana sudah terlalu tua.

Katanya, pada usia 95 tahun, minat untuk menjadi Perdana Menteri sudah tiada tetapi beliau lebih berminat untuk menasihati orang mengenai perkara-perkara tertentu.

“Sekiranya saya masih muda, saya boleh menjadi perdana menteri lagi, tetapi saya sekarang berusia 95 tahun dan saya masih dapat berfungsi dan berharap dapat memberi nasihat kepada orang-orang tentang apa yang harus mereka lakukan … Saya rasa saya tidak seharusnya menjadi perdana menteri untuk kali ketiga,” katanya kepada Bernama dalam sesi pertemuan selama 30 minit dengan Dr Nisha Thayananthan Miss Earth Malaysia 2020/21 semasa di pejabatnya di Putrajaya hari ini.

Mahathir telah dua kali berkhidmat sebagai perdana menteri – pertama sebagai pemimpin gabungan Barisan Nasional (BN) selama 22 tahun dan kemudian sebagai ketua Pakatan Harapan (PH) selama 22 bulan selepas pilihan raya 2018.

Dilahirkan pada 10 Julai 1925, Mahathir adalah satu-satunya ahli politik di negara ini yang pernah memegang jawatan tertinggi di negara ini dua kali dan juga memegang rekod sebagai perdana menteri tertua di dunia ketika beliau dilantik semula pada Mei 2018.

Dalam hal lain, Mahathir mengatakan bahawa dia mempunyai impian untuk menjadikan perang sebarang satu jenayag- tetapi beliau tidak dapat mengejar impian itu kerana terlalu sibuk dengan perkara lain seperti politik.

“Ketika saya menjadi Perdana Menteri untuk kali kedua, saya bekerja 18 jam sehari, bahkan sekarang saya mempunyai terlalu banyak perkara di kepala, sebagai pemimpin dalam parti baru,” kata Mahathir yang tujuannya adalah untuk menjadikan perang pencerobohan jenayah terhadap kemanusiaan.

“Saya rasa perang adalah primitif … anda mahu menyelesaikan masalah, anda membunuh seseorang, bagaimana anda boleh melakukannya,” katanya. SM

Mahathir perlu bertanggungjawab apa yang berlaku sekarang – Anwar

Related Articles

Check Also
Close
Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker