Pembaharuan pilihan raya: MP Kota Melaka tuntut penjelasan Azmin

Ahli Parlimen Kota Melaka, Khoo Poay Tiong mendesak Azmin Ali selaku ketua jawatankuasa khas kabinet bagi membincangkan laporan Jawatankuasa Pembaharuan Pilihan Raya (ERC), untuk menjawab beberapa persoalan.

Dalam satu kenyataan hari ini, Khoo berkata Azmin harus menjelaskan sama ada laporan itu akan diumumkan kepada orang ramai atau tidak, khususnya membabitkan isu Undi 18.

“Integriti pilihan raya di Malaysia telah lama menjadi isu. Parti politik dan masyarakat berkempen untuk reformasi pilihan raya selama dua dekad.



“Di bawah kerajaan Pakatan Harapan (PH), ERC dibentuk untuk mengkaji dan mengesyorkan pembaharuan kepada kerajaan. ERC telah selesai dan menyerahkan laporannya kepada kerajaan Perikatan Nasional (PN) pada Ogos 2020,” kata Khoo.

Khoo mendakwa persidangan Dewan Rakyat yang lalu, dia membangkitkan isu status laporan ERC dan rancangan reformasi pilihan raya.

“Menteri menjawab bahawa sebuah jawatankuasa kabinet khas dibentuk untuk mengkaji laporan ERC sebelum keputusan dibuat. Jawatankuasa kabinet khas ini diketuai oleh Azmin.

“Sudah lebih dari enam bulan sejak laporan ERC diserahkan kepada kerajaan PN. Namun, kami belum mendengar satu pun kemas kini atau arahan daripada Azmin,” katanya.



Khoo berkata pilihan raya umum dijangka akan berlangsung dalam tempoh 12 bulan ke depan kerana PN terus berdepan isu majoriti di parlimen.

“Pilihan Raya Negeri (PRN) Sarawak seharusnya diadakan tahun ini tanpa sekatan daripada keadaan darurat.

“Bagaimanapun, integriti pilihan raya umum atau negeri akan dipersoalkan jika tiada pembaharuan yang bermakna,” katanya.

Usah terus berdiam diri



Khoo menambah rakyat Malaysia perlukan penjelasan mengenai komitmen PN terhadap reformasi pilihan raya.

Oleh itu, Khoo berkata dia mengambil kesempatan yang untuk mengajukan sembilan pertanyaan kepada Azmin iaitu:

1. Laporan ERC: Apakah kerajaan akan mengumumkan laporan ERC kepada masyarakat agar semua pihak yang berkepentingan dapat meninjau dan lebih memahami cadangan yang dibuat?

2. Undi 18: Dewan Rakyat sebulat suara meluluskan pindaan perlembagaan untuk menurunkan had usia pengundi kepada 18 tahun. Bilakah kerajaan PN akan mewartakan arahan bagi membolehkan pindaan ini dilaksanakan bagi membolehkan lebih dari 4 juta pengundi muda memilih dalam pilihan raya yang akan datang?



3. Pendaftaran Pemilih Automatik (AVR): Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) berkata sistem AVR sedia untuk dilaksanakan pada Julai 2021. Adakah kerajaan PN akan berpegang kepada janji untuk melaksanakan AVR dengan membuat pindaan yang diperlukan kepada pemilih peraturan pendaftaran?

Semak undang-undang sedia ada, beri kuasa SPR tangguh pilihan raya

4. Daftar pemilih: Adakah kerajaan PN akan mengizinkan audit bebas pada daftar pemilih untuk mengenal pasti dan membetulkan banyak catatan pemilih yang tidak lengkap, meragukan, dan salah?



5. Pengundian awal dan undi pos: Apakah langkah-langkah yang akan diambil oleh kerajaan PN dan SPR untuk memperbaiki sistem pengundian awal dan undi pos sehingga sistem ini dapat dibuka lebih meluas kepada pengundi yang mungkin tidak dapat bergerak di luar negeri untuk memilih, terutama dalam konteks wabak Covid-19?

6. Persempadanan plihan raya: Adakah kerajaan PN akan bersetuju dengan penubuhan Suruhanjaya Sempadan Bebas supaya pelaksanaan persempadanan pada masa depan dapat dilakukan dengan adil dan dapat mengatasi masalah pecah undi yang meluas dalam persempadanan pilihan raya ketika ini?

7. Pembiayaan politik: Apakah kerajaan PN akan memperkenalkan undang-undang pembiayaan politik untuk meningkatkan ketelusan kegiatan parti politik dan mengekang politik wang?

8. Antilompat parti: Apakah kerajaan PN akan mempertimbangkan untuk memperkenalkan undang-undang antilompat parti bagi menghalang wakil rakyat bertukar parti politik secara tidak beretika?



9. Kesalahan pilihan raya: Adakah kerajaan PN akan setuju untuk memberikan kuasa penguatkuasaan kepada SPR agar mereka lebih efektif mengambil tindakan terhadap kesalahan pilihan raya seperti membeli undi?

Khoo berkata dia percaya laporan ERC sudah mempunyai banyak cadangan reformasi yang progresif dan dapat dilaksanakan.

“Oleh itu, Azmin dan kerajaan PN tidak harus terus berdiam diri. Sebaliknya, langkah konkrit harus segera diambil untuk melaksanakan cadangan tersebut,” katanya.

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker