Jangan ada rasa amarah kepada rakan lama – Zahid Hamidi

Presiden UMNO, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi menegaskan, parti yang diterajuinya ikhlas dalam menjalin kerjasama dengan mana-mana parti dan tidak pernah memasang niat tidak baik di sebaliknya.

Ketika berucap pada Sambutan Ulangtahun UMNO Sabah ke-30 secara maya, beliau mengakui terdapat perbezaan pendapat dalam parti dan rakan-rakan UMNO namun berharap perkara itu dapat ditangani dengan sewajarnya.

“Lupakan perbezaan dalam kalangan kita. Perbezaan pendapat harus diraikan namun kita ada tatacara, ada akhlak untuk menanganinya dan ada adabnya.

“UMNO juga menunjukkan kesungguhan untuk terus menjalin kerjasama dengan semua parti. Tidak semua parti dapat menerima falsafah ini, namun keberadaan di persada politik tanah air tentulah perlu berpijak kepada realiti,” katanya.

Majlis itu turut dihadiri oleh Ketua Menteri Sabah, Datuk Hajiji Noor selaku Pengerusi Bersatu Sabah dan Datuk Seri Bung Moktar Radin selaku Pengerusi UMNO Sabah.

Pada masa sama, Ahmad Zahid berpandangan UMNO perlu mengutamakan masalah rakyat berbanding persengketaan dalam politik.

Malah, beliau menganggap kerjasama harmoni dalam Gabungan Rakyat Sabah (GRS) adalah satu acuan yang dialu-alukan dan perlu diterjemahkan dalam semua kerjasama yang dilakukan oleh UMNO.

“Jangan ada sekelumit pun rasa amarah kepada rakan lama, kita harus gerak di hadapan daripada sekarang, masih terlalu jauh perjalanan kita.

“Mendakap kejayaan bukan mudah. Ramai yang taat ujian ketika mendakap kejayaan tetapi tidak ramai yang taat dengan ujian ketika sedikit sahaja cabaran di hadapan kita. Jadi anggaplah apa yang dihadapi ketika ini sebagai ujian,” katanya.

Beliai berharap ahli-ahli UMNO dapat terus mencari titik persamaan berbanding titik perbezaan dengan parti lain.

“Kita jalin hubungan dengan rakan parti lain, itu adalah ukhuwah dan ia sangat penting. 60 tahun UMNO memerintah bukan harus dinostalgiakan tetapi kita harus melihat negara ini terdiri daripada pelbagai kaum, pelbagai agama dan kemajmukan, maka perbezaan jangan dicari.

“Marilah mencari titik persamaan antara kita, kalau kita sering mencari titik perbezaan, kita takkan bertemu dengan titik persamaan. Jangan menoleh ke belakang kecuali hanya mahu melihat sejarah, kita harus bergerak ke depan dengan langkah yang lebih deras,” katanya. – UTUSAN ONLINE

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker