Nahas Sriwijaya Air: Pasukan penyelamat fokus cari lokasi pesawat terhempas

Terkini di My KMU !!!!---->

JAKARTA: Badan Pencarian dan Penyelamat Nasional Indonesia (BASARNAS) berharap dapat mengenal pasti lokasi pesawat Sriwijaya Air SJ-182 mungkin terhempas, malam ini.

Dalam satu sidang media sebentar tadi, BASARNAS berkata itu merupakan fokus mereka malam ini, sebelum proses mencari dan menyelamat dilakukan esok.

“Kami menerima laporan tentang kehilangan pesawat pada jam 2.30 dan terus gerakkan anggota kami, termasuk sea rider menuju ke lokasi pesawat didakwa jatuh.

“Buat masa ini kami fokus mencari titik lokasi pesawat jatuh. Apabila sudah dapat kepastian, pagi esok pencarian dan pendalaman,” kata Bambang Suryohadi, Penolong Operasi dan Kesiapsiagaan BASARNAS.

Difahamkan, beberapa serpihan ditemui di lokasi pesawat dipercayai terhempas, iaitu di antara Pulau Laki dan Pulau Lancang, Kepulauan Seribu.

Namun pihak berkuasa belum dapat memastikan sama ada serpihan-serpihan itu milik pesawat berkenaan.

Sementara itu, Presiden Indonesia, Joko Widodo mengarahkan pencarian pesawat itu dimaksimumkan.

“Presiden memberi arahan untuk memaksimumkan usaha pencarian dan tentu saja aset-aset BASARNAS telah dikerahkan,” kata Menteri Pengangkutan, Budi Karya Sumadi.

Pesawat Sriwijaya Air terputus hubungan ketika dalam penerbangan dari Jakarta ke Pontianak pada Sabtu telah terhempas di antara Pulau Lancang dan Pulau Laki, Kepulauan Seribu.

Leave a Reply