PKR akan tolak usul undi percaya terhadap MB Perak



Sebaran :

Ketiga-tiga Adun PKR Perak tidak akan menyokong usul undi percaya terhadap Menteri Besar Ahmad Faizal Azumu pada persidangan dewan undangan negeri Perak akan datang.

Pada sidang media hari ini, Adun Simpang Pulai Tan Kar Hing berkata, bahawa PKR Perak telah memutuskan dalam satu mesyuarat untuk menolak usul yang dibawa oleh Adun Pengakalan Baharu Umno, Abdul Manaf Hashim.

“Kedudukan kami adalah, jika usul itu dibahaskan dalam DUN, kami tidak akan menyokong usul itu, kami tidak akan menyokongnya (Ahmad Faizal),” katanya.



“Ini adalah usul yang dibawa oleh wakil rakyata kerajaan. (Kami tidak tahu) jika ada agenda tersembunyi di belakangnya, misalnya untuk menunjukkan sokongan atau sebaliknya, kamu harus tanyanya (Abdul Manaf),” katanya.

Menteri Besar Perak Ahmad Faizal Azumu akan menghadapi usul undi percaya di Dewan Undangan Negeri (DUN).
Speaker DUN Perak Mohamad Zahir Abdul Khalid memberitahu Malaysiakini bahawa dia telah membenarkan usul undi percaya itu dimasukkan ke dalam agenda mesyuarat dan akan dibahaskan pada sidang DUN Jumaat depan.

“Ya,” katanya kepada Malaysiakini sambil menambah bahawa dia akan membuat sidang media Isnin ini ketika diminta mengulas apakah usul tersebut akan diperbahas di sidang DUN.



Dia menegaskan bahawa usul itu adalah undi percaya dan bukannya undi tidak percaya.

Terdahulu, Adun Pengkalan Baharu (Umno) Abd Manaf Hashim membawa usul undi terhadap Ahmad Faizal.

Apa nasib Menteri Besar Perak?


Sebaran :


Leave a Reply