Interpol beri peringatan waspada terhadap jenayah kempen vaksin

LYON: Interpol hari ini memberi amaran kepada pihak berkuasa di seluruh dunia mengenai ancaman kumpulan jenayah terancang semasa kempen vaksinasi COVID-19 yang akan datang, termasuk vaksin palsu dan pencurian bekalan.

Pengedaran tiga vaksin COVID-19 akan segera bermula dan ramai orang akan terdesak untuk melindungi diri mereka secepat mungkin, menawarkan sasaran tersedia untuk penjenayah.

“Ketika kerajaan sedang mempersiapkan pemberian vaksin, organisasi jenayah sedang merancang untuk menyusup atau mengganggu rantaian bekalan,” kata Jurgen Stock, ketua agensi kepolisian global yang berpusat di Lyon, Perancis, dalam satu kenyataan.

“Jaringan jenayah juga akan menyasarkan orang awam yang tidak curiga melalui laman web palsu dan penawaran palsu, yang boleh menimbulkan risiko yang besar bagi kesihatan mereka, bahkan kehidupan mereka,” katanya.

Agensi itu pada bulan Julai telah memberi amaran mengenai banyaknya alat ujian COVID-19 palsu dan produk perubatan lain ketika negara di seluruh dunia bergegas mendapatkan bekalan semasa pandemik terbabit.

Unit jenayah sibernya baru-baru ini menyiasat kira-kira 3,000 laman web yang dihubungkan dengan farmasi dalam talian yang menjual ubat-ubatan terlarang dan produk perubatan lain, di mana 1,700 turut menggunakan teknik pancingan data untuk menipu orang agar menyerahkan data peribadi, atau perisian berbahaya yang lain.

“Penting untuk waspada, bersikap skeptikal dan selamat, kerana kebiasaannya tawarannya yang kelihatan terlalu bagus untuk menjadi kenyataan,” kata agensi itu. – AFP

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker