DAP P Pinang bakal dapat ‘Boss’ baharu hari ini

Persoalan mengenai bakal pengganti Pengerusi DAP Pulau Pinang Chow Kon Yeow akan terjawab pada Konvensyen Biasa Negeri DAP Pulau Pinang di George Town hari ini.

Walaupun difahamkan Chow akan kekal sebagai Ketua Menteri Pulau Pinang hingga akhir penggal ini, namun Pengerusi DAP negeri baharu akan menggalas tugas membuat persediaan menuju pilihan raya umum seterusnya.

Konvensyen hari ini turut menjadi hangat apabila terdapat desas-desus mengatakan Menteri Sumber Manusia Steven Sim bakal menerajui DAP Pulau Pinang manakala Timbalan Menteri Kewangan Lim Hui Ying terus berkhidmat sebagai Setiausaha DAP negeri dengan formula “kombinasi Sim–Lim” yang turut dikatakan mendapat restu pemimpin utama parti.



Sim dan Lim juga merupakan antara 31 individu yang bertanding untuk merebut 15 jawatan Ahli Jawatankuasa DAP Pulau Pinang bagi penggal 2024/2027, selain Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan dan Ekonomi Kreatif negeri Wong Hon Wai, Timbalan Ketua Menteri II Jagdeep Singh Deo dan Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan dan Perancangan Bandar dan Desa negeri H’ng Mooi Lye.

Konvensyen Biasa DAP Pulau Pinang di Pusat Konvensyen Setia SPICE Arena, Bayan Lepas pagi ini bertemakan “Kekal Harapan, Kukuh Perpaduan”.

Konvensyen DAP Pulau Pinang tahun ini turut menarik perhatian berikutan Chow yang juga Naib Pengerusi DAP Kebangsaan mengesahkan tidak akan mempertahankan jawatan Pengerusi DAP Pulau Pinang dalam pemilihan parti kali ini.

Chow, Ketua Menteri Pulau Pinang kelima, mengambil alih tampuk kepimpinan kerajaan negeri itu pada 2018 sebelum mengangkat sumpah untuk penggal kedua pada 13 Ogos tahun lepas.



Pada pemilihan parti negeri 2021, Chow dipilih menjadi Pengerusi DAP negeri dengan undian tertinggi, iaitu majoriti 1,211 undi.

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET



 

Bodyguard Fazura dedah Fattah disondol

Fazura fail cerai terhadap Fattah



‘Tergamak hangpa bunuh dia, merangkaklah di Padang Mahsyar’

Al-Arqam ‘berevolusi’ selindung ajaran sesat



Nora Ariffin dedah detik perceraian, paksaan itu berlaku depan mata



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker