Demonstrasi menentang perang Gaza di Konvensyen Demokrat di Chicago

Demonstrasi menentang perang Gaza di Konvensyen Demokrat di Chicago

CHICAGO: Ribuan penunjuk perasaan pro-Palestin berarak pada Isnin sebagai membantah sokongan pentadbiran Joe Biden terhadap Israel dalam perang Gaza ketika Presiden Amerika Syarikat (AS) itu tiba untuk hari pembukaan Konvensyen Kebangsaan Demokratik (DNC).

Bagaimanapun selepas beberapa jam tunjuk perasaan aman berlaku, berpuluh-puluh penunjuk perasaan memecah sebahagian pagar keselamatan hingga memaksa polis rusuhan berada di lokasi itu.



Pasukan keselamatan DNC enggan mengulas lanjut sama ada penunjuk perasaan ditahan atau sebaliknya.

“Anggota penguatkuasa undang-undang kini berada di tempat kejadian dan lebih banyak maklumat akan diberikan apabila tersedia,” kata jurucakap bandar Chicago.

Di tengah-tengah laungan gesaan gencatan senjata di taman kejiranan di West Side Chicago itu, orang ramai juga mengalihkan kekecewaannya ke arah Naib Presiden, Kamala Harris yang juga calon Demokrat.

Susulan itu, polis Chicago terpaksa membentuk pertahanan di sekeliling taman dengan berjalan kaki untuk mengawal penunjuk perasaan, dengan beberapa anggota polis berbasikal.



Namun, kumpulan penunjuk perasaan ‘March on the DNC’ berubah dengan memulakan perarakan berhampiran tempat perwakilan Demokrat akan mencalonkan Harris untuk menghadapi Republikan, Donald Trump dalam Pilihan Raya Presiden November ini.

Jurucakap ‘March di DNC’, Hatem Abudayyeh, berkata penganjur menjangkakan puluhan ribu penunjuk perasaan akan memenuhi taman dan laluan perarakan.

“Gabungan lebih 200 kumpulan termasuk mereka yang menyokong pelbagai sebab daripada hak reproduktif kepada keadilan perkauman.

“Ramai orang datang dari komuniti Palestin dan Arab di Illinois dan negeri jiran,” katanya.



Ketika ini berpuluh-puluh perwakilan Islam dan sekutu mereka, berang dengan sokongan AS terhadap serangan Israel di Gaza dan berharap parti Demokrat akan menjadi platform untuk mengubah keadaan serta merancang untuk mendesak gencatan senjata, sekali gus meletakkan parti itu berjaga-jaga pada ucapan berprofil tinggi di konvensyen itu.

Bagaimanapun beberapa penunjuk perasaan meragui parti itu akan menukar platformnya.

“Ia tidak akan berlaku kerana itu adalah dasar parti untuk menyokong Israel dan sehingga dasar itu berubah, itulah caranya,” kata Mwalimu Sundiata Keita, dari Cincinnati, Ohio.

Ahli jawatankuasa eksekutif Rangkaian Pertubuhan Amerika Palestin, Senan Shaqdeh, berkata bas tambahan dari sejauh Florida dijangka menghantar lebih ramai penunjuk perasaan ke tapak perarakan.



Satu lagi bantahan besar dijadualkan Khamis ini apabila Harris dijangka menerima pencalonan secara rasmi.

Kumpulan pro-Palestin selama berbulan-bulan memprotes sokongan ketenteraan dan kewangan pentadbiran Biden untuk Israel dalam perangnya menentang Palestin yang telah membunuh lebih 40,000 rakyat Palestin di Gaza, menurut pegawai kesihatan Gaza. BH

Demonstrasi menentang perang Gaza di Konvensyen Demokrat di Chicago

Baca Artikel Menarik:



Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Pelarasan gaji penjawat awam: Ini perkara penting yang anda perlu tahu

Peniaga tempatan bengang Penguatkuasa MPAJ tutup mata dengan peniaga ‘import’ tanpa lesen (Video)



‘Owner’ Raja Lawak sahkan cerita Mamat Sepah (Video)

Penunggang motosikal terlampau, lempar ‘hammer’ tengah jalan (Video)

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker