EXCO P. Pinang nafi beri larangan khusus sekat Dato’ Ustaz Kazim Elias beri kuliah agama

GEORGE TOWN: Pejabat Timbalan Ketua Menteri I Pulau Pinang tidak pernah mengeluarkan arahan untuk menghalang individu tertentu menyampaikan kuliah agama di negeri ini.

Exco Agama Islam, Datuk Mohamad Abdul Hamid berkata, setiap larangan yang dikeluarkan adalah berdasarkan garis panduan dan pekeliling yang dikeluarkan oleh Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Pulau Pinang (JHEAIPP).

“Hanya pihak masjid dan Pejabat Tadbir Agama Daerah yang mengetahui larangan kepada penceramah atau individu yang berkaitan dengan arahan pekeliling tersebut,” katanya ketika dihubungi media di sini, pada Ahad.



Menerusi pekeliling yang dikeluarkan JHEAIPP pada 23 Oktober lalu memaklumkan penstrukturan semula kuliah dan penganjuran aktiviti ilmu di masjid serta surau negeri ini.

Pengarah JHEAIPP, Datuk Zulkifli Rashid berkata, semua penceramah atau pengkuliah yang hendak menyampaikan pengajaran di semua masjid dan surau di Pulau Pinang mestilah memiliki tauliah yang dikeluarkan oleh pihak berkuasa agama negeri itu

Dalam masa sama, penceramah dan pengkuliah yang dijemput itu tidak mempunyai kontroversi terutama berkaitan akhlak, masalah khilafiah, politik kepartian dan seumpamanya.

Beliau berkata, usaha itu dilakukan JHEAIPP bagi memastikan aktiviti majlis ilmu di negeri ini bebas daripada sebarang unsur yang boleh mendatangkan kekeliruan dan perpecahan dalam kalangan masyarakat serta membendung sebarang unsur negatif yang dibawa dari luar serta tidak sesuai dengan masyarakat di negeri ini.



“Selain itu, ia juga bagi memastikan semua masjid dan surau sentiasa fokus kepada budaya ilmu sebenar yang mengutamakan kualiti dan impak positif kepada jemaah dan masyarakat Islam,” katanya.

Terdahulu tular video pendakwah bebas, Datuk Mohd Kazim Elias yang mengesahkan beliau telah menerima arahan tidak dibenarkan lagi memberi kuliah di Pulau Pinang selepas 33 tahun berceramah di negeri itu selama ini.

Ucapan beliau itu dipercayai dirakam jemaah di Masjid Al-Ittifaq Sungai Nibong Kecil malam tadi dan rakaman video berdurasi 3.08 saat itu turut tular di media sosial sejak pagi ini. – Sinar Harian

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda



Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Ira Kazar kena lagi dengan netizen



Main suami orang, Shakilla Khoriri ajak wanita Terengganu untuk berjumpa

Pelajar maut, motosikal meletup rempuh lori buat pusingan U



Monyet cabul pelancong, lakukan oral seks ketika mangsa tidur

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker