Ismail Sabri batalkan sekatan Kerajaan terdahulu, guru kini dibenarkan berpolitik

KOTA BHARU – Kerajaan memutuskan untuk membenarkan guru dan petugas Institut Latihan Jabatan Kemajuan Masyarakat (Kemas) kembali berpolitik dan arahan berkenaan berkuat kuasa serta-merta.

Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, sebelum ini ada pekeliling yang menyekat guru dari berpolitik dan ramai pendidik diberikan amaran dan diambil tindakan.

“Saya telah pun bawa isu ini ke kabinet dan kabinet memutuskan kita beri kebenaran kepada guru berpolitik bagi menghormati semangat demokrasi.

“Jika pekeliling masih belum dikeluarkan, saya berharap Kementerian Pendidikan bertindak segera mengeluarkannya supaya tiada lagi tekanan dilakukan terhadap guru-guru ini,” katanya kepada pemberita, di sini pada Sabtu.

Beliau sebelum itu menghadiri Perjumpaan Khas Perdana Menteri bersama Ahli Biro Politik UMNO Negeri di Dewan UMNO Kelantan, di sini. Turut hadir, Pengerusi UMNO Negeri, Datuk Ahmad Jazlan Yaakob dan kepimpinan UMNO Negeri.

Mengulas lanjut, Ismail Sabri memberitahu, kebenaran berpolitik itu turut diberikan kepada petugas Kemas yang sebelum ini telah disekat kebebasan berkenaan.

Katanya, sebelum ini mereka dibenarkan berpolitik seperti rakyat biasa, namun semasa pentadbiran kerajaan diterajui Pakatan Harapan (PH), mereka tidak dibenarkan berpolitik.

“Saya juga ingin memaklumkan bahawa petugas Kemas juga diberikan kebenaran ini cuma mereka masih tertakluk kepada peraturan jabatan masing-masing.

“Kalau mereka berpolitik sehingga meninggalkan tugas masing-masing, mereka boleh diambil tindakan disiplin dan sebagainya. Itu terserah kepada jabatan masing-masing,” katanya.

Ismail Sabri batalkan sekatan Kerajaan terdahulu, guru kini dibenarkan berpolitik


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


PRN Johor, kini hanya takdir menentukan kerjasama UMNO-PAS

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker