Kerajaan Madani mahu peranan Jakim diperluaskan

 

Kerajaan Persekutuan mahu memperluaskan peranan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dalam usaha mengangkat martabat dan darjat negara, kata Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Anwar berkata pihaknya telah bertemu dengan kepimpinan Jakim baru-baru ini dan mahu mereka untuk membantu melakar rangka dasar pembangunan negara berteraskan Malaysia MADANI.

“Sebelum ini, kerja Jakim adalah berdakwah, memberi latihan dan menganjurkan Majlis Tilawah dan Hafazan Al-Quran bersama-bersama kerajaan negeri tapi Jakim kurang berperanan dalam merangka Rancangan Malaysia Ke-12 dan Belanjawan MADANI.

“Saya telah mengarahkan supaya peranan mufti, ulama ataupun tokoh di Jakim supaya selari dengan perkembangan ini supaya input mereka itu dapat memberi manfaat dan mengangkat martabat dan darjat negara,” katanya dalam ucapan pada Majlis Perasmian Tilawah dan Hafazan Al-Quran Peringkat Kebangsaan Tahun 1444 H/2023 di Butterworth malam tadi.

Pulau Pinang menjadi tuan rumah kepada Majlis Tilawah dan Hafazan Al-Quran Peringkat Kebangsaan tahun ini, yang dijadualkan berlangsung selama enam hari mulai hari ini sehingga 16 Jun di Pusat Konvensyen PICCA @Arena Butterworth.

Selain itu, Anwar turut mengajak umat Islam untuk memanfaatkan mukjizat al-Quran dengan membicarakan soal kemampanan, dan sistem nilai yang dianjurkannya tanpa mempertahankan sesuatu yang bertentangan.

Katanya, wujud sanggahan oleh individu tertentu terhadap inisiatif kerajaan termasuk Belanjawan MADANI dengan membuat rujukan kepada ayat dalam al-Quran secara tidak tepat.

Katanya tindakan memperkudakan al-Quran untuk melemparkan hujah akan merosakkan kemurnian kitab suci itu yang telah dipertahankan para ulama selama lebih 1,000 tahun.

“Sebab itu saya membicarakan soal wacana yang ada dalam Al-Quran itu dalam menjawab tohmahan dengan hujah yang kuat. Ini dilakukan dengan mencabar orang yang membawa idea-idea menyanggah kitab suci itu untuk memastikan kita melakar ataupun menzahirkan sesuatu yang baik.

Maka dalam negara kita, dalam hal-hal yang sedemikian sepatut kita pertahankan akhlak dan nilai termasuk dalam keadaan kita berbeda pandangan,” katanya.

– Bernama

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Lebai berkopiah suka layan ‘ucapan lucah’, Dr. Maszlee bidas totok PAS

Pemain Bola Sepak Didakwa Belasah Teman Wanita Dalam Bilik Hotel

Remaja diseksa dan dipaksa berbogel

Komplot jahat doktor pakar

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker