Bapa Pengerusi DAP Sarawak pun pernah jadi ‘katak politik’

Parti Sarawak Bersatu (PSB) menggesa Pengerusi DAP Sarawak Chong Chieng Jen agar tidak bersikap terlalu kritikal terhadap “katak politik”.

Dalam menyuarakan gesaan itu, Presiden PSB Wong Soon Koh membangkitkan bapa kepada Chong yang juga pernah menukar parti politik pada masa lalu.

Wong berkata dia ingin memberi “peringatan mesra” yang bapa Chong, iaitu Chong Siew Chang meninggalkan Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) untuk mewujudkan DAP Sarawak pada 1978.

“Kami ingin secara mesra mengingatkan Chieng Jen agar tidak terlalu meletakkan dirinya atau DAP di kedudukan tinggi dengan menolak ‘katak’ dan mengaggap dia mempunyai moral yang tinggi, atau bersikap menghukum terhadap sesiapa yang menukar parti politik.

“Pada masa sama, kami juga tidak menafikan ada beberapa contoh yang boleh memburukan imej semua yang berbuat demikian. Mengapa Chieng Jen begitu bersungguh untuk menyamakan setiap pemimpin atau ahli politik?

“Mungkin dia juga perlu mengkritik bapanya sendiri yang lompat daripada SUPP, sebuah parti Sarawak, untuk menyertai DAP iaitu parti dari semenanjung dan dituduh SUPP melakukan sabotaj terhadap ketua menteri ketika itu, Allahyarham Rahman Yakub,” kata Wong dalam kenyataan.

Wong berkata dia tidak mahu “membuka luka lama” dan menghormati Siew Chang kerana meninggalkan SUPP kerana prinsip.

“Ia memang soal prinsip dan PSB turut berpegang kepada perjuangan sama dengan senior Chong, menerusi platform politik berbeza tanpa berkompromi dengan prinsip kami,” katanya lagi.

Terdahulu, Chieng Jen ketika mengulas berkenaan kemungkinan kerjasama dengan PSB, membayangkan DAP Sarawak tidak akan bekerjasama dengan “katak politik”.

Terdapat dua penyandang kerusi DUN daripada PSB yang sebelum ini keluar daripada PH, iaitu See Chee How (Batu Lintang) dan Baru Bian (Ba’kelalan).

“Bagi DAP, di kawasan kami, ada seorang ‘katak’ yang merupakan penyandang dan kami bertegas yang dia tidak patut dicalonkan semula. Inilah cara kami berpegang kepada prinsip dan keputusan parti,” katanya.

PSB adalah parti serpihan SUPP yang ditubuhkan pada 2014. Parti itu memiliki enam Adun sebelum DUN Sarawak dibubarkan pada 3 November lalu.

Parti itu dijangka mencalonkan ramai ahli politik veteran dalam PRN yang akan dilaksanakan Disember ini.

Kata Wong, Chieng Jen patut menghargai Baru dan See yang berpegang dengan prinsip yang sama seperti bapanya berkaitan hak orang Sarawak, dan membayangkan mereka meninggalkan PKR untuk membebaskan diri daripada kawalan bekas ketua mereka di Kuala Lumpur.

Katanya lagi, Baru, See dan pemimpin serta penyokong mereka di peringkat akar umbi telah menyertai PSB untuk menggantikan gabungan parti pemerintah, GPS bagi memperjuangkan masa depan yang lebih baik untuk penduduk Sarawak menerusi parti tempatan.

“Inilah prinsip yang kami pegang sehingga kini,” katanya lagi.

Bapa Pengerusi DAP Sarawak pun pernah jadi ‘katak politik’


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


 

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker