SPRM tanya empat soalan saja – Sanusi

SPRM tanya empat soalan saja – Sanusi

Menteri Besar, Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor, mengesahkan beliau sudah memberi keterangan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) bagi membantu siasatan berhubung isu berkaitan unsur nadir bumi (REE) di Sik.

Katanya, proses memberi keterangan kepada pegawai SPRM itu dibuat di pejabatnya minggu lalu dan beliau memberi kerjasama penuh bagi membolehkan siasatan kes berkenaan berjalan lancar.



“Saya buat kerja (beri kenyataan kepada SPRM) senyap-senyap, kalau tiap-tiap proses agensi semua kena beritahu dalam surat khabar, jahanam kerajaan ini.

“Tak ada serahan dokumen apa, tak ada apa, bagi keterangan biasa. Saya ingat hanya empat soalan saja (ditanya pegawai SPRM. Saya bukan orang jahat nak tanya banyak, saya dikenali sebagai orang baik, tanya sikit pun padan,” katanya ketika ditemui selepas Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Kedah di sini, hari ini.

Muhammad Sanusi yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Jeneri, berkata beliau berharap tiada pihak membuat spekulasi negatif mengenai proses keterangan yang diberikannya kepada SPRM kerana kes terbabit masih dalam siasatan pihak berkuasa.

Pada 26 Julai lalu, Muhammad Sanusi memaklumkan kesemua 10 Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (EXCO) turut dipanggil memberi keterangan bagi membantu siasatan SPRM berkaitan isu REE.



Sebelum itu, pada 20 Julai lalu, SPRM mengesahkan sudah memanggil 12 saksi berhubung kes rasuah dan salah guna kuasa dalam isu kecurian REE di Bukit Enggang, Sik.

Ketua Pesuruhjaya SPRM, Tan Sri Azam Baki dilaporkan berkata, semua saksi yang dipanggil sudah dirakam percakapan bagi membantu siasatan selain menjangkakan akan ada lagi saksi dipanggil.

Sementara itu, Muhammad Sanusi menasihatkan orang ramai tidak melakukan penjelajahan REE secara haram berikutan mineral itu bukan boleh didulang seperti emas dan bijih timah.

“Nak ambil REE bukan mudah kerana ia perlu ada teknologi dan melalui banyak proses. Dia bukan macam bijih timah, emas, boleh dulang nampak emas. Ada macam-macam proses tujuh lapan peringkat, tidak mudah untuk pihak yangtak ada teknologi.



“Ada dua negara saja ada kemahiran iaitu China dan Amerika Syarikat, dan kedua-dua teknologi itu tidak dipindahkan. Itulah kita sedang berunding supaya teknologi itu dibawa ke sini, dibuka kilang di sini.

“Kalau pakai korek tanah apa semua, nak dulang nak ayak, nak cucuh sendiri. Boleh jadi bahan REE tak jadi. Sebab ada proses kimia yang panjang. Tiap-tiap elemen kena melalui satu proses, jadi tidak mudah,” katanya.

Semalam media melaporkan, Ketua Polis Kedah, Datuk Fisol Salleh mengesahkan sembilan individu yang didakwa di Mahkamah Sesyen Baling atas tuduhan menceroboh Hutan Simpan Rimba Teloi di Sik pada 14 September lalu, disyaki menjalankan penerokaan REE.

Beliau berkata, kumpulan berkenaan melakukan kegiataan penerokaan di Kompartmen 35 hutan simpan itu sejak empat bulan lalu dan aktiviti mereka masih di peringkat awal. BH



SPRM tanya empat soalan saja – Sanusi

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Hot Seats Gegar Vaganza GV10 bukan 5 tapi 6, Liza Hanim, Zamani bersaing sengit



Musa Hassan kini suami Qistina

Kehadiran Andi hangatkan lagi hubungan dengan Puteri Sarah



Ramai nak ‘try’ Puteri Sarah – Yusof Haslam

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker