Mahkamah beri Muda lampu hijau cabar keputusan KDN

Mahkamah beri Muda lampu hijau cabar keputusan KDN tolak daftar parti

Ikatan Demokratik Malaysia (Muda) hari ini mendapat keizinan mahkamah untuk mencabar penolakan Menteri Dalam Negeri Hamzah Zainudin terhadap rayuannya mendaftarkan parti politik itu.

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur memberikan kebenaran kepada kumpulan penaja Muda untuk memulakan semakan kehakiman terhadap keputusan Hamzah pada 12 Ogos yang menolak rayuannya.

Peguam mewakili penaja Muda, Lim Wei Jiet mengesahkan mahkamah memberikan lampu hijau berikutan tidak ada bantahan yang dikemukakan oleh Pejabat Peguam Negara (AGC).

AGC hadir bagi pihak menteri dan Pendaftar Pertubuhan (ROS) dalam cabaran undang-undang ini.

“Izin diberikan dengan tarikh pengurusan kes berikutnya pada 6 Oktober.

“AGC tidak ada bantahan,” kata peguam itu ketika dihubungi selepas prosiding hari ini di hadapan Hakim Noorin Badaruddin.

Pada 12 Ogos lalu, Hamzah menolak permohonan Ikatan Demokratik Malaysia (Muda) untuk didaftarkan sebagai parti politik secara rasmi.

Akibatnya, penaja Muda menarik tindakan undang-undang sebelumnya untuk memaksa menteri memutuskan rayuannya untuk pendaftaran.

Hasil prosiding mahkamah hari ini adalah berkaitan dengan tindakan undang-undang ketiga kumpulan penaja Muda untuk mencabar keputusan Hamzah.

Tindakan undang-undang sebelumnya kumpulan itu berusaha untuk memaksa menteri untuk membuat keputusan atas rayuannya, kerana diduga kelewatan dalam membuat keputusan.

Tindakan undang-undang diajukan awal tahun ini, sebelum keputusan Hamzah pada 12 Ogos.

Muda dipelopori oleh bekas menteri belia dan sukan, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman.

Syed Saddiq pernah menjadi ketua Pemuda Bersatu sehinggalah dia disingkir daripada parti itu. Muda bertujuan menjadi platform politik yang berteraskan golongan belia dan berbilang kaum.

Terdapat spekulasi mendakwa antara alasan tindakan undang-undang oleh Muda gagal kerana terdapat tuduhan bahawa menteri dalam negeri meminta anggota parlimen Muar untuk menyatakan “komitmen” terhadap perdana menteri ketika itu Muhyiddin Yassin.

Sebelum ini, Muda telahpun memfailkan tindakan undang-undang pertama untuk pendaftarannya tetapi tidak berjaya. Mahkamah Tinggi di Kuala Lumpur pada 4 Februari memutuskan bahawa Muda seharusnya merayu kepada menteri terlebih dahulu atas masalah ini sebelum memfailkan permohonan di mahkamah.

Tindakan undang-undang pertama Muda adalah kerana ROS pada 6 Januari menolak permohonannya untuk mendaftar sebagai parti politik. Kumpulan itu kemudian mengemukakan rayuan kepada menteri pada 4 Februari.

Namun, tindakan undang-undang kedua difailkan kerana Muda mendakwa terdapat kelewatan oleh Hamzah dalam memutuskan rayuannya untuk pendaftaran parti itu.

Lim, yang juga naib presiden penaja Muda pada ketika itu menyuarakan kekecewaannya dengan keputusan menteri pada 12 Ogos.

Katanya, waktu keputusan itu dibuat menunjukkan pihak berkuasa hanya berusaha untuk menangguhkan pendaftaran Muda. Mk

Mahkamah beri Muda lampu hijau cabar keputusan KDN

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker