Siapa yang kotorkan nama UMNO dengan YESS Anwar YESS DAP ini?

Oleh nurul Aisyah

MASIHKAH kita ingat bagaimana Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dan Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim serta DAP dituduh akan mewujudkan satu penjajaran baharu membabitkan kerjasama antara ketiga-tiga parti itu.

Lantas momokan slogan dibuat sesetengah pemimpin Umno berhubung slogan menolak Anwar Ibrahim dan DAP sambil mengecam Zahid sebagai Presiden UMNO.

Bagai menepuk ke dalam dulang yang akhirnya terpercik ke muka sendiri. Rupa-rupanya pihak-pihak yang menuduh Zahid adalah mereka yang mencipta jajaran baru bersama Anwar dan DAP.

Sudah terpadam kini momokan slogan menolak Anwar Ibrahim dan DAP. Kini kononnya persefahaman yang dicapai dan akan dimuktamadkan secara rasmi petang ini di antara kerajaan Ismail Sabri dan Pakatan Harapan (PH).

PH dan Putrajaya dilaporkan bersetuju untuk menandatangani memorandum persefahaman (MOU) yang berisi beberapa butiran pembaharuan sebagai langkah membawa landskap baru politik negara. MOU berkenaan dijadual ditandatangani di parlimen petang nanti.

Ia juga dikatakan akan membawa kestabilan politik kepada kerajaan pimpinan Ismail Sabri Yaakob ketika perdana menteri terbabit kini didukung hanya 114 ahli parlimen. Jumlah minimum untuk mendapatkan majoriti berdasarkan kedudukan kerusi semasa Dewan Rakyat ialah 111.

Persoalannya, adakah beliau bertindak sedemikian demi takut mencipta sejarah PM tersingkat dalam pemerintahan negara sehingga terpaksa pula menjemput pembangkang yang juga gagal mentadbir negara selepas pru 14 untuk duduk bersama dalam majlis pemulihan negara yg dipengerusikan oleh muhyiddin yang sememangnya gagal dengan sangat teruk.

Untuk rekod slogan “No Anwar, no DAP” dikatakan dibangkitkan sesetengah pemimpin Umno ketika kerajaan Perikatan Nasional diketuai Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin berdepan ancaman kejatuhan.

Beberapa anggota kabinet mengatakan ada pemimpin tertinggi Umno didakwa sedang berpakat untuk bekerjasama dengan PH bagi menjatuhkan Muhyiddin. Namun ternyata tuduhan tersebut palsu. Malah mereka yang menuduhlah sebenarnya mencipta jajaran baru bersama Anwar dan DAP.

UMNO juga perlu mendedahkan adakah MKT membuat sebarang permintaan khas kepada Ismail Sabri sebelum persefahaman itu dicapai. Rakyat dan ahli UMNO mahu tahu perkara tersebut agar mereka boleh membuat perbandingan dengan lebih jelas.

Apakah syarat MKT dan adakah jajaran baru bersama Anwar dan DAP ini adalah peninggalan ‘amanat’ Muhyiddin yang diteruskan oleh Ismail Sabri?

Dulu Annuar Musa, Menteri Komunikasi dan Multimedia, giat menimbulkan slogan “No Anwar, no DAP”. Kini beliau pula yang turut hadir sebagai wakil kerajaan dalam jajaran baru bersama Anwar dan DAP.

Untuk makluman, sebelum ini UMNO menegaskan pendirian parti itu menolak sebarang kerjasama dengan PKR, DAP dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) pada Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15).

Zahid tetap dengan pendirian  dalam menghadapi PRU-15. UMNO tetap dengan keputusan Majlis Kerja Tertinggi (MKT) UMNO… ‘No BERSATU, No Anwar, No DAP’. Beliau berkata demikian ketika menyampaikan ucapan dasar Presiden UMNO pada Perhimpunan Agung UMNO 2020 (PAU 2020) di Dewan Merdeka, Pusat Dagangan Dunia Kuala Lumpur (WTC KL).

Hingga kini perkara tersebut tidak berubah. Yang berubah hanyalah mereka yang menuduh Zahid mahu bekerjasama dengan DAP kini mereka yang mencipta jajaran baru bersama Anwar dan DAP.

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker