Ini sebab mengapa Taiwan rancang sekat jualan Panadol

Ubat tahan sakit Panadol dirakam di sebuah farmasi di Taipei pada 19 Disember lalu. – CNA

TAIPEI – Taiwan merancang untuk menyekat pembelian ubat tahan sakit secara pukal disebabkan orang ramai mula menyimpan stok, malah ada yang cuba menghantar bekalan ke China, lapor laman berita Wion News semalam.

Menteri Kesihatan dan Kebajikan Taiwan, Hsueh Jui-yuan ketika bercakap kepada wakil rakyat semasa mesyuarat jawatankuasa perundangan Khamis lalu berkata, farmasi di pulau itu akan diminta untuk menasihati pelanggan agar tidak menyimpan stok Panadol dan ubatan berkaitan.

Hsueh berkata, satu perbincangan akan diadakan oleh pihak berkuasa kesihatan berhubung keperluan sekatan, namun pihaknya belum mempunyai rancangan konkrit setakat ini, lapor agensi berita Focus Taiwan.

Taiwan menghadapi kekurangan ubat berkaitan Covid dan parasetamol untuk demam sejak Mei lalu apabila terdapat lonjakan kes, lapor beberapa farmasi di Taipei.

Salah sebuah farmasi berkata, dalam beberapa minggu lalu, ramai pelanggan mula menyimpan stok ubat di tengah-tengah kebimbangan peningkatan kes Covid-19 selepas sempadan Taiwan dibuka semula untuk pelancong pada Oktober lalu.

“Kami kehabisan stok Panadol dengan pantas dan tidak akan mendapat bekalan dalam masa terdekat mungkin sehingga Tahun Baharu Cina yang jatuh pada akhir Januari tahun depan,” kata salah seorang pekerja sebuah farmasi di daerah Da’an, Taipei.

Beberapa pembeli di Taiwan merancang untuk menghantar ubat tahan sakit ke China yang menyaksikan lonjakan kes Covid-19 secara mendadak selepas sekatan di negara itu dilonggarkan.

“Saya merancang untuk membawa beberapa jenis ubat untuk membantu menangani Covid-19 apabila kembali bekerja di Shenzhen.

“Saya juga bercadang menjual semula beberapa jenis ubat kepada rakan-rakan saya,” kata usahawan Taiwan dikenali sebagai Lee. – Agensi

 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Bendung Inflasi: ‘Kalau rasa mahal elakkan beli’ – Menteri Ekonomi


Tikus jilat ayam goreng di Kedai Mamak, KKM minta maklumat lanjut [VIDEO]

 

Muat Turun Kalender 2023, Cuti Sekolah & Cuti Umum Malaysia [Percuma]

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker