Gajah ‘kutip tol’, tahan lori bawa tebu

Gajah itu bangun dan bergerak ke tengah jalan raya lantas menghalang laluan lori sebelum mengambil tebu. – Twitter @DoctorAjayita

BANGKOK – Sebuah video tular di laman media sosial memaparkan senario  seekor gajah menahan beberapa buah  lori membawa muatan tebu di sebatang jalan sebelum ‘mencuri’ makanan kegemarannya itu, lapor laman berita NDTV semalam.

Dalam kejadian dipercayai berlaku di Thailand,  seekor gajah pada awalnya dilihat berada di tepi sebatang jalan ketika sebuah lori membawa tebu melalui jalan tersebut.

Gajah itu bingkas bangun dan bergerak ke tengah jalan raya lantas menghalang laluan lori berkenaan.

Ia kemudian mengambil sedikit tebu untuk dimakan sebelum bergerak semula ke tepi jalan dan memberi laluan kepada lori tersebut untuk meneruskan perjalanan.

Tidak terhenti di situ, gajah sama kemudian dirakam menahan beberapa lori lain yang turut membawa muatan tebu, seolah-olah ia mengetahui jalan raya itu sering dilalui oleh kenderaan berat tersebut.

Ia dilihat mengambil sebatang tebu daripada setiap lori yang ditahan sebelum memberi laluan kepada kenderaan-kenderaan itu untuk meneruskan perjalanan.

Video itu menjadi tular dengan ramai yang terhibur melihatkan aksi gajah yang bijak itu.

“Pengutip duit tol,” demikian menurut keterangan pada video tersebut yang dimuat naik seorang pengguna di laman Twitter.

“Gajah itu sebenarnya ‘pemeriksa kualiti’. Ia sebenarnya ‘diupah’ oleh jabatan kawalan kualiti kilang gula untuk memeriksa kandungan gula dalam tebu,” kata seorang netizen sambil berseloroh. – Agensi

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Pulanglah ke pangkal jalan Sol – Ibu

Sudah terlambat Sol – Puteri Sarah

Syamsul Saja Nak ‘Torture’ Mental Puteri Sarah?

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker