Biodata Soo Wincci. Profail dan Latar Belakang.

Biodata Soo Wincci. Profail dan Latar Belakang.

Biodata Soo Wincci. Profail dan Latar Belakang. Dr. Soo Wincci (Cina: 苏盈之; pinyin: Sū Yíngzhī;) lahir pada 26 hb Oktober 1985 merupakan seorang penyanyi, pelakon, pengacara dan model wanita Cina Malaysia. Soo dinobatkan Miss World Malaysia 2008 dan mewakili Malaysia dalam ratu cantik Miss World 2008.

Pada tahun 2013, beliau telah dipilih oleh Hollywood Independence Critica sebagai Top 100 wanita yang paling tercantik di dunia. Beliau berkelulusan undang-undang dari Universiti Reading (UK), pemegang MBA dari Universiti Sunshine Coast dan pada masa ini juga seorang pelajar doktor falsafah PhD dalam bidang Pentadbiran Perniagaan di Universiti Terbuka Malaysia.

Ratu Cantik

Pada tahun 2004, Wincci (ketika itu berusia 19 tahun) memenangi pertandingan ratu Miss Malaysia Intercontinental, dan juga mewakili Malaysia dalam pertandingan ratu Miss Intercontinental di China. Beliau mendapat tempat ketiga dalam pertandingan ratu Miss Malaysia Oriental World di tahun yang sama. Pada tahun 2005, beliau merupakan naib juara kedua dalam pertandingan ratu Miss Chinatown.

Pada tahun 2008, beliau memenangi Miss Malaysia World dan mewakili Malaysia dalam pertandingan ratu cantik Miss World di Johannesburg, Afrika Selatan.[5] Beliau mara ke separuh akhir untuk Miss World Top Model dan finalis bahagian untuk pertandingan Miss World Talent.

Kerjaya Beliau

2009–2012

Pada tahun 2009

  • Semasa pasca era pertandingan ratu cantik, Soo memulakan kerjaya lakonannya dalam sitkom Cina tempatan NTV7 bertajuk Mr. Siao Mandarin Class. Beliau dilantik sebagai duta SAMSUNG LED . Pada 18 Ogos 2009, Soo mengeluarkan album nyanyian sendiri beliau.  Video Muzik beliau ditaja oleh Samsung. Juga, Samsung melantik lagu beliau “Beauty with a Purpose” (yang dinyanyikan dalam bahasa Inggeris, Melayu, dan Cina) sebagai tema Samsung LED. Pada tahun yang sama, beliau telah mewakili Malaysia ke Taiwan untuk persembahan di hadapan 30,000 penonton dan juga Presiden Taiwan Mah Ying Jiu.

Pada tahun 2010

  • , Soo membintangi drama Cina MediaCorp bertajuk “Injustice” serta musim kedua Mr Siao Mandarin Class. Soo juga telah dilantik menjadi jurucakap Avon Skin di Malaysia, dan juga duta keamanan untuk Russian Peace Universal dan Persatuan Bulan Sabit Merah, beliau menerima biasiswa PHD dari Universiti Terbuka Malaysia.[7]

Pada tahun 2011

  • Beliau mengeluarkan album Cina pertamanya bertajuk “Ying Guang” dan memegang watak sebagai Hui Ying dalam drama MediaCorp bertajuk “Destiny In Her Hand” dan “Justice in the City”. Beliau turut membintangi filem thriller 3D Asia “Hunter”, yang beliau memainkan peranan sebagai pengacara terkenal bernama “Hu Jing”, yang akan disiarkan di Asia pada tahun 2012, dia akan juga mengarang dan menyanyi untuk lagu tema filem . Pada tahun 2011, Wincci pergi ke Akademi Media & Filem London di UK untuk Pemangku Masterclass, Hosting Masterclass, dan untuk menaik taraf peti suara beliau dengan jurulatih nyanyian terkenal UK, Kim Chadler.

Pada tahun 2012

  • Beliau mengeluarkan album Cina ketiganya (Dengan majalah sendiri) bertajuk, “In My Heart” dan telah dicalonkan untuk kategori “Best New Comer” dan “Top 10 Most Favourite Female Actress” untuk NTV7 Gold Awards.
  • Soo menyertai edisi selebriti MasterChef Malaysia.[8] Rancangan ini membuka kejayaan baru untuk Soo di kalangan penonton Melayu. Segar dari MasterChef, beliau melancarkan EP Melayu bertajuk “Terus Teranglah”.
  • Beliau melancarkan album Antarabangsa Cina yang pertama bertajuk “Happiness” di Taiwan.

Pada tahun 2013

  • Beliau telah dipilih oleh Hollywood Independence Critic sebagai Top 100 wanita yang paling tercantik di dunia. Pada tahun 2014, Soo mengasaskan syarikat pengurusan bakat sendiri, Beyond Artistes.
  • Beliau juga muncul dalam rancangan My Ghost Story Asia musim pertama, episod “The Singing Ghost”.

Pada tahun 2014

  • Wincci telah menamatkan tempat ke-4 bagi Master Chef All Stars. Pada tahun yang sama, beliau mengeluarkan album Cina antarabangsa ke-2 beliau di Taiwan. Semua lagu-lagu tertera pada carta KKBOX Taiwan dan juga carta lain di Taiwan dan Malaysia. Pada tahun yang sama beliau memainkan peranan sejarah Hang Li Po dalam telefilem yang bertajuk “Takhta”. kemudian, beliau memenangi anugerah untuk lagu-lagu Cina beliau.

Pada tahun 2015

  • Beliau memenangi “Anugerah Pilihan Media” pada anugerah muzik Cina yang berprestij di Malaysia (PWH) dan telah dipilih sebagai pelakon Cina Top 10 dan pelakon untuk NTV7. Dan  memegang watak sebagai pelakon utama untuk drama “The Injustice Stranger”. Beliau akan mengadakan konsert solo pertama pada bulan Oktober.
  • Pada tahun 2015, Wincci mengadakan konsert solo pertama beliau, Simply Inwinccible di Dewan Plenari KLCC, mempamerkan bakatnya dalam bidang nyanyian, bahasa dan aksi berbahaya.
  • Pada tahun sama, beliau adalah peneraju utama bagi drama “The Injustice Stranger” yang menjana salah satu penarafan tertinggi bagi tahun ini.

2016–kini

  • Pada tahun 2016, beliau menstruktur semula syarikatnya Beyond Artistes dan menyelesaikan hutang konsertnya dengan tidak menerima pendapatan selama satu tahun. Beliau beraksi tanpa henti untuk membersihkan hutangnya dan berjaya menyelamatkan syarikatnya dalam masa kurang dari satu tahun. Syarikatnya kini berkembang. Beliau berjaya melengkapkan penyelidikan PhD dan meluluskan VIVA pada 31 Mei.dan  dianugerahkan Phd pada 31 Oktober 2016 pada konvokesyennya di Pusat Dagangan Dunia Putra, selepas enam tahun mengkaji pentadbiran perniagaan di Universiti Terbuka Malaysia. Beliau diiktiraf oleh The Malaysia Book of Records sebagai The Miss World Malaysia 1 Menerima PhD.
  • Juga pada tahun 2017 dia menulis dan menghasilkan buku pertamanya dan buku audio bertajuk Inwinccible X. Soo juga menjadi penerbit muzik dengan menulis, mengarang dan menghasilkan lagu pop motivasi pertama yang dicipta sendiri berjudul “I Am X A Loser”. Ia mempunyai lebih daripada setengah juta tontonan di YouTube. Drama beliau ‘I Am Not a Loser’ adalah salah satu drama Cina tertinggi pada tahun 2017. Beliau mengadakan jelajah bicara motivasi pertamanya yang memberikan ceramah di lebih dua puluh universiti di seluruh Malaysia.
  • Soo mengubah dirinya dari seorang pelakon drama menjadi pelakon filem pada 2017 dengan membintangi dua filem Melayu di pawagam bertajuk Sindiket dan sebagai penjahat Isabella dalam Kau Yang Satu. Beliau menerima ulasan yang baik dari industri dan juga dari penonton.

  • Drama ‘Beautiful World’ lakonannya dicalonkan untuk lapan teratas terakhir untuk Anugerah Drama Antarabangsa Seoul 2017.
  • Pada akhir tahun 2017, Soo menerima tawaran dari kampus Valencia Berklee College of Music di Boston untuk mendaftarkan diri mereka dalam Master of Music dalam Penerbitan, Teknologi dan Inovasi.[15] Wincci mahu menyatukan dirinya menjadi Penerbit Muzik Artis Antarabangsa.
  • Pada tahun 2018, beliau menamatkan pengajian dari Master 2 dalam Penerbitan Muzik, Teknologi & Inovasi dan telah berjaya mencipta hibrid ke-1 360 Music Video beliau dan mengubah jenama peribadinya menjadi “Inwincible”. Beliau juga menerima tawaran persahabatan tuan rumah dari Berklee Valencia dan akan meneruskan projeknya semasa berkhidmat di sekolah.

Biodata Soo Wincci. Profail dan Latar Belakang.

Soo Wincci
Kelahiran 26 Oktober 1985 (umur 35)

Petaling Jaya, Selangor, Malaysia
Pusat pendidikan Universiti Reading
Universiti Sunshine Coast
Kolej Muzik Berklee
Universiti Terbuka Malaysia
Pekerjaan Penyanyi, pelakon, pengacara, model, usahawan
Tahun aktif 2008-kini
Pangkat Miss Malaysia World 2008
Pemenang pertandingan kecantikan
Warna rambut Hitam
Warna mata Coklat
Pertandingan
utama
Miss Malaysia Intercontinental 2004
(Pemenang tempat pertama)
Miss Malaysia Oriental World 2004
(Pemenang tempat kedua)
Miss Chinatown Malaysia 2005
(Pemenang tempat pertama)
Miss Malaysia Universe 2008
(Top 5)
Miss Malaysia World 2008
(Pemenang)
Miss World 2008
(Top 19 World Talent Round)(Top 32 Top Model Round)

FOTO

Biodata Soo Wincci. Profail dan Latar Belakang.

Biodata Soo Wincci. Profail dan Latar Belakang.

Biodata Soo Wincci. Profail dan Latar Belakang.

Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU NET


 

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker