Warganet berang disuruh Nik Abduh ‘jangan cakap banyak’

Tangkap layar catatan Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Nik Mohamad Abduh Nik Aziz, di Facebook yang menyuruh penderma supaya ‘jangan sibukkan diri bertanya hal yang sukar’.

PETALING JAYA: Kenyataan Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Nik Mohamad Abduh Nik Aziz, mahukan orang ramai menyumbang kepada tabung Palestin tanpa “cakap banyak” atau “sibuk bertanya hal yang sukar,” mengundang pelbagai kecaman daripada warganet.

Dalam kenyataan di Facebook hari ini, Ahli Parlimen Bachok itu berkata, Allah memelihara bumi Palestin dengan keikhlasan, bukan dengan wang ringgit.

“Derma tak sampai ke Palestin? Apabila wang anda berpindah daripada tangan anda ke tabung Palestin, Allah menerimanya.

“Pada tahap mana ikhlas dan taqwa anda, Allah memeliharanya untuk anda sebagai pahala jihad di akhirat nanti,” katanya.

Justeru, katanya: “Jangan sibukkan diri bertanya hal yang sukar, Palestin itu bumi jihad dan perang. Rukunnya, lakukan dan jangan cakap banyak.”

Pengguna Facebook, Mar Mariani menyifatkan kenyataan Nik Abduh sebagai tersasar dan khuatir ia diguna pakai oleh segelintir pihak yang tidak bertanggungjawab.

Bunuh perjuangan Palestin, kerajaan didesak tarik sokong ‘Two State Solution’

“Mana mungkin kita tidak boleh persoal ke mana duit kita pergi. Seronok la penipu-penipu yang berselindung di sebalik ‘infaq’ nanti,” katanya.

Seorang lagi warganet, ZulKhairi Zakaria, berkata sekiranya sumbangan itu tidak sampai kepada penerima, ia bermakna proses dan sistem di negara ini masih lemah.

“Adakah sebagai Islam, boleh terus terima kekurangan macam ini tanpa ada usaha nak perbetulkan? Kalau macam itu senang la nak jadi ‘scammer’. Asal suruh orang reda saja,” katanya.

Ahmad Haikal pula berpendapat pendermacberhak mengetahui sama ada sumbangan itu sampai atau tidak kepada golongan sasaran.

“Ramai orang ambil kesempatan dan yang memerlukan atau tertindas akan berterusan… kita nak cari penyelesaian bukannya pertolongan kita hilang atas angin,” tegasnya.

Seorang lagi warganet, Md Zul memberi peringatan bahawa lazimnya pertubuhan bukan kerajaan (NGO) mengambil untung atas angin dengan mengambil 30% daripada nilai sumbangan diterima.

“Ramai terkena (sebelum) ini dan tak telus dalam pengurusan,” katanya.

Teguran Nik Abduh itu menyusul setelah PAS dan kira-kira 40 NGO melancarkan tabung #Aid4Palestine untuk mendapatkan sumbangan sekurang-kurangnya RM1 juta bagi membantu rakyat Palestin yang menjadi mangsa keganasan rejim Tel Aviv.

Penubuhan tabung itu diumumkan presiden PAS yang juga duta khas ke Timur Tengah, Abdul Hadi Awang.

Puluhan penduduk Palestin, termasuk wanita dan kanak-kanak terbunuh dalam keganasan terbaru rejim Tel Aviv yang mensasarkan kediaman orang ramai dalam serangan udara sejak beberapa hari lalu.

Penyelesaian dua negara satu kegagalan yang jelas: PPMM

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker