MAEPS: ‘Tak cekap dan bercelaru’ meletihkan pesakit dan fronliner – Bekas Pesakit Covid-19

Seorang pesakit Covid-19 yang telah sembuh, yang sebelum ini dikuarantin di Taman Ekspo Pertanian Malaysia Serdang (Maeps), membangkitkan apa yang disifatkan sebagai keadaan huru-hara di sana disebabkan prosedur yang tidak diuruskan dengan baik.

Jessica (bukan nama sebenar) adalah pesakit Kategori 2 yang disahkan positif pada akhir April lalu. Dia dihantar ke Maeps dengan ambulans pada 6 Mei.

Menurutnya, dia tiba di sana pada kira-kira pukul 6.45 petang tetapi hanya selesai semua prosedur pendaftaran – yang panjang dan berlebihan – pada pukul 12.30 tengah malam.

Sebelum dapat ke katilnya, dia menghabiskan masa lima jam beratur di tiga kaunter pendaftaran berbeza.



Jessica yang merupakan seorang jurujual berkata dia bingung memandangkan kaunter pendaftaran berbeza ini mengambil maklumat diri yang sama daripada pesakit iaitu nombor kad pengenalan, nombor telefon, tarikh disahkan positif, sama ada bergejala atau tidak dan sejarah kesihatan.

“Kami beratur tiga kali tetapi mereka tanya maklumat yang sama…Jika begitu, mengapa tak boleh selesaikan di satu kaunter saja?” katanya kepada Malaysiakini.

Katanya lagi, prosedur tersebut adalah sesuatu yang meletihkan buat pesakit dan juga kakitangan perubatan yang sedia terbeban dengan kerja mereka.

“Mengapa mereka tidak ada satu sistem untuk uruskan semua maklumat ini? Jangan susahkan kakitangan perubatan, pelajar universiti pun boleh buat satu borang ringkas (untuk kumpul maklumat pesakit).



“Saya dan pesakit lain kecewa melihat kakitangan perubatan diletakkan dalam keadaan yang begitu sibuk dan memenatkan kerana prosedur pelik ini,” katanya lagi.

Pesakit baru dibiar sendiri

 

Kakitangan di kaunter pendaftaran juga tidak memberi sebarang arahan kepada pesakit yang baru tiba, menyebabkan pesakit tersebut tidak tahu di mana perlu beratur untuk mendaftar.



Selepas menunggu, Jessica berkata dia bertanya pesakit lain dan mendapati kakitangan tidak akan memanggil nama pesakit seorang demi seorang.

Dia sebaliknya diberitahu untuk duduk di kerusi di barisan depan dan juga kerusi yang kosong di kaunter pendaftaran.

Dia berkata ada warga emas – yang keseorangan dan tidak boleh berbahasa Melayu dengan baik – terpaksa menunggu dengan lama di satu sudut kerana tidak tahu apa yang perlu dilakukan.

Ada juga pesakit yang hilang kesabaran dan memarahi kakitangan, katanya.



Katanya, dia bersimpati dengan kakitangan yang keletihan tetapi dapat memahami mengapa ada pesakit yang marah.

“Tak perlu tugaskan kakitangan perubatan untuk kerja seperti itu, sesiapa pun boleh uruskan hal-hal pendaftaran selepas diberi latihan sehari. Tak perlu bazirkan sumber perubatan,” katanya lagi.

‘Arwah sepatutnya hadiri janji temu dengan doktor hari ini’ – Dr Wan Norashikin



Maklumat tak sah di kalangan pesakit

 

Sepanjang dua malam di Maeps, Jessica mendapati pesakit tidak diberikan maklumat dan arahan yang jelas.

“Kurangnya maklumat. Walaupun ada pengumuman, ia biasanya kabur dan mengelirukan.”



Katanya lagi, pesakit juga tidak dimaklumkan tentang prosedur discaj. Hanya selepas bertanya beberapa kali, baru dia tahu yang nama pesakit yang akan meninggalkan pusat itu disenaraikan di dinding sehari sebelumnya.

Selain itu, antara maklumat penting yang tidak dinyatakan secara jelas kepada pesakit adalah di mana untuk mendapatkan makanan serta penilaian kesihatan.

Kurangnya maklumat itu menyebabkan pesakit bertindak berdasarkan maklumat tak sah yang berlegar di kalangan mereka, katanya.

“Betul yang kakitangan sibuk dan tak ada masa untuk jelaskan kepada kita, tetapi mengapa mereka tak letakkan notis untuk jelaskan? Kami sangat risau bila tiba di sana dan orang pastinya akan membaca notis itu,” katanya lagi.

Dia juga berkata pesakit sepatutnya dimaklumkan terlebih dahulu yang barangan seperti pen, cawan, wayar penyambung dan pelbagai barangan logam lain dilarang di Maeps, memandangkan ramai yang membawanya sebelum ke sana.

‘Saya diberitahu untuk ke hospital’

Beberapa hari selepas disahkan positif, Jessica berkata di memberitahu Kementerian Kesihatan (KKM) yang dia mengalami gejala ringan dan dapat menjalani kuarantin kendiri.

Pegawai KKM yang dihubunginya ketika itu bersetuju dengannya, namun dia kemudian menerima panggilan daripada KKM dan diarahkan untuk menjalani penilaian kesihatan kerana terus menunjukkan gejala.

Dia diberitahu yang ia perlu dilakukan di hospital. Jessica membuat semakan tentang perkara itu sebelum ambulans tiba untuk mengambilnya di rumah sejam kemudian.

Ketika sudah sampai baru dia tahu yang dia dibawa ke Maeps.

Jessica berkata dia menerima situasi itu tetapi bertegas yang dia sepatutnya diperiksa seperti yang dimaklumkan oleh KKM sebelum itu, selain diberi rawatan dan nasihat perubatan.

‘Tiada rehat sepenuhnya di Maeps’

Dalam pada itu, Jessica berkata dia tidak dapat berehat dengan baik di Maeps dan merasakan lebih baik jika dia menjalani kuarantin di rumah.

Katanya, pendingin hawa terlalu sejuk dan perlu mengambil tahu setiap khabar yang berlegar berhubung aturan kuarantin.

Di Maeps, alat siaraya turut dipasang setiap masa walau selepas tengah malam, untuk mengumumkan aturan discaj pesakit, perubahan penginapan dan notis penilaian kesihatan.

Menurut Jessica, walaupun nombor telefon pesakit diambil tiga kali ketika pendaftaran, ia tidak digunakan ketika pihak berkuasa cuba mendapatkan mana-mana pesakit di sana.

Dia dibenarkan pulang pada 8 Mei selepas gejala yang dialaminya mereda.

Dah berulat, busuk takkan nak bagi orang? – Aliff Syukri

Terdahulu, seorang pesakit Covid-19 membangkitkan proses pendaftaran panjang di Pusat Penilaian Covid-19 (CAC) dan Maeps di sosial media.

Dia antara lain berkata terkejut selepas dihantar ke kawasan tempat letak kereta di Maeps yang telah diubah suai untuk menempatkan katil pesakit, tetapi tanpa bilik air.

Susulan itu, Jabatan Kesihatan Negeri Selangor berkata peningkatan kes baru setiap hari telah menambah beban kerja di CAC secara mendadak.

Dalam satu kenyataan lain, jabatan itu berkata keadaan di Maeps kian mencabar dengan kemasukan ramai pesakit Kategori 3.

Jabatan itu juga berkata pihaknya merancang untuk menambah jumlah katil kepada 1,000 buah untuk pesakit kategori itu.

 

 


Baca Artikel Menarik

Layari Laman Facebook My KMU NeT


Apa jadi dengan PU Riz?

 

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker