Rakyat Makin Bimbang PN Tangguhkan Undi 18. – ABDUL AZIZ KAPRAWI

Datuk Abdul Aziz Kaprawi

1. Saya menzahirkan rasa bimbang terhadap keputusan untuk menangguhkan pelaksanaan Undi 18 dan pendaftaran automatik seperti mana yang telah dipersetujui dan disokong penuh oleh kesemua ahli Dewan Rakyat dan Dewan Negara pada Julai 2019.

2. Alasan yang dikemukakan oleh SPR adalah amat tidak munasabah serta bercanggah dengan kenyataan Pengerusi SPR pada tahun lalu yang menyatakan segala persiapan bagi pelaksanaan ini akan diselesaikan selewat-lewatnya Julai 2021.

3. Sekiranya Undi 18 dan pendaftaran pengundi secara automatik ini gagal diteruskan, ini bermakna Kerajaan PN pimpinan YAB Tan Sri Muhyiddin Yassin telah melakukan penghinaan dan pengkhianatan yang dasyat terhadap Parlimen dan sistem demokrasi negara kita.

4. Ini sekaligus memberi persepsi bahawa Kerajaan Tan Sri Muhyiddin seolah-olah sangat terdesak ingin mengekalkan kuasa dan sanggup menggunakan apa jua cara dan helah demi mencapai matlamat tersebut.

5. SPR perlu dilihat adil dan bebas daripada sebarang campur tangan politik tetapi malangnya apa yang kelihatan adalah SPR seperti diberi tekanan serta dijadikan tunggangan politik Kerajaan PN.

6. Saya menggesa supaya Kerajaan PN untuk segera menghentikan apa juga tekanan politik terhadap SPR sekiranya ada dan meneruskan agenda pelaksanaan Undi 18 dan pendaftaran pengundi secara automatik mengikut garis masa yang telah ditetapkan sebelum ini.

7. Hormati keputusan sidang dewan parlimen dan hormati jua sistem demokrasi berparlimen yang diamalkan oleh negara kita.

Aziz Kaprawi

 

Desakan KJ ‘cabul’ suara akar umbi

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker