Thailand mula fasa pertama ujian klinikal manusia menggunakan vaksin buatan tempatan


BANGKOK – Organisasi Farmaseutikal Kerajaan (GPO) Thailand memulakan fasa pertama ujian klinikal ke atas manusia bagi vaksin Covid-19 buatan tempatan hari ini dengan memberikan suntikan kepada 18 sukarelawan.

Proses tersebut dijalankan dengan kerjasama Fakulti Perubatan Tropika Universiti Mahidol, Bangkok, lapor The Nation Thailand, hari ini.

GPO telah mengembangkan vaksin Covid-19 dengan mengeram virus yang tidak aktif di dalam telur ayam sebelum mengekstrak kultur untuk membuat vaksin.

Turut hadir dalam pelancaran ujian klinikal ke atas manusia ini adalah Menteri Pendidikan Tinggi, Sains, Penyelidikan dan Inovasi, Anek Laothamatas dan Presiden GPO, Kiattiphum Wongrajit.

GPO mengatakan fasa pertama percubaan manusia akan merangkumi 210 sukarelawan berusia antara 18 dan 59 tahun yang akan diberi dos vaksin terkecil.

Fasa kedua pula melibatkan 250 sukarelawan berusia antara 18 dan 75 tahun yang akan mendapat dos yang sedikit lebih tinggi.

Penyelidik berharap keputusan ujian klinikal ini dapat membantu menentukan dos vaksin yang tepat untuk penggunaan rakyat Thailand menjelang 2022.

Fasa kedua dijangka bermula pada Julai akan datang dan GPO menjangkakan ujian klinikal ini akan selesai sepenuhnya sebelum akhir tahun ini.

Semua sukarelawan pada fasa pertama dan kedua diharap mengekalkan tahap kesihatan yang baik, tiada alahan perubatan atau vaksin dan tidak pernah dijangkiti Covid-19.

Ujian klinikal vaksin ini disokong oleh program yang berpusat di Amerika Syarikat (AS) iaitu Teknologi Bersesuaian dalam Kesihatan (PATH) yang telah menyediakan formula vaksin untuk kajian fasa pertama dan kedua.- Agensi

COVID-19: Sukarelawan maut, ujian vaksin di Brazil diteruskan

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker