Biar saya jadi ‘budak jahat’, kata Ismail Sabri


Menteri keselamatan kanan Ismail Sabri Yaakob mengatakan bahawa dia bersedia menjadi “budak jahat” yang mengenakan sekatan pergerakan dan prosedur Covid-19 yang ketat untuk melindungi rakyat dari Covid-19.

Sambil mengakui bahawa sekatan ini telah mempengaruhi masyarakat, dia mengatakan pemerintah harus mengambil langkah drastik untuk menutup sektor ekonomi dan memaksa orang tinggal di rumah sejak bulan Mac tahun lalu.

Dia juga mengatakan bahwa, pada saat itu, tidak ada panduan untuk mengendalikan pandemi itu karena negara-negara lain belum menggunakan langkah-langkah tersebut.

“Pemerintah terpaksa mengumumkan perintah kawalan pergerakan (MCO) mulai 18 Mac kerana kehidupan rakyat lebih penting daripada apa pun. Terima kasih Tuhan, kami melihat bahawa kami berjaya.

“Memang benar bahawa saya ‘budak jahat’ kerana saya menutup (sempadan). Saya harus memperkenalkan SOP yang ketat dan semua itu, tetapi itu antara kehidupan dan penghidupan. Bagi kami, kehidupan rakyat sangat penting dan mesti dilindungi, ”katanya pada sidang media hari ini.

Walaupun MCO telah dicabut di negara-negara tertentu, dia menegaskan bahawa pemerintah akan tetap memastikan bahawa SOP dipatuhi dan bahawa perbatasan negara itu terus dilindungi dari pendatang tanpa dokumen.

Sementara itu, dia mengatakan keputusan untuk memperpanjang atau menghentikan MCO atau MCO bersyarat di seluruh negara akan diumumkan setelah majlis keselamatan nasional diberi penerangan oleh kementerian kesihatan mengenai penilaian risikonya. SM

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker