Menjawab tuduhan 30 dalil mengapa Zahid perlu berundur. [Bahagian Kelima]

 

Tuduhan 21: PUNCA PEPECAHAN UMNO

UMNO dibawah kepimpinan Zahid Hamidi tidak konsisten , sentiasa Flip-Flop dan tiada halu tuju. UMNO kini berpuak – puak dan memiliki pelbagai kelompok kerana Zahid sebagai Presiden yang seharusnya menjadi agen penyatuan pula menjadi agen pepecahan.

Jawapan:

Dalam sejarah UMNO sejak dari penubuhan telah mengalami beberapa siri perpecahan sehingga tertubuhnya parti parti serpihan. PAS, Semangat 46, PKR adalah parti yang ditubuhkan akibat perpecahan dalaman UMNO.

UMNO dibawah kepimpinan Zahid tidak menghadapi perpecahan yang teruk sebagaimana dahulu.

Tuduhan 22: PUNCA PEPECAHAN UMMAH , MELAYU & ISLAMIC

Kerjasama erat antara UMNO , PAS dan PPBM untuk menyatukan UMMAH , Melayu dan Islam pada mulanya sudah tercapai. Namun begitu , demi menyelamatkan diri Zahid berpolitik sehingga menyebabkan pepecahan yang kini begitu ketara.

Jawapan:

Terdapat laporan dari akar umbi UMNO bahawa terdapat percubaan agen PPBM untuk memancing ketua cawangan dan ahli-ahli UMNO menyertai parti itu. Mereka ditawarkan wang sehingga berjumlah RM 20 ribu. Hal ini sudah tentulah membimbangkan kerana perbuatan khianat rakan sekutu dalam gabungan.

Perkara ini tidak boleh dibiarkan kerana jika tiada tindakan, ianya akan melemahkan parti.

Tuduhan 23: KHIANAT PERIKATAN NASIONAL

(Zahid sendiri meminta supaya kuatkan Perikatan Nasional. Zahid sendiri keluar daripada Perikatan Nasional. Zahid sendiri kembali kepada Perikatan Nasional. Zahid sendiri pertimbang semula sokongan kepada Perikatan Nasional. Zahid sendiri meminta supaya gencatan politik terhadap Perikatan Nasional).

Jawapan:

Zahid bukan pemimpin diktator. Beliau sentiasa mendengar pandangan akar umbi UMNO. Oleh sebab itu Zahid disenangi oleh majoriti ahli UMNO, bukan seperti sesetengah pemimpin tertinggi UMNO yang sentiasa melawan arus.

Persidangan UMNO Bahagian yang berlangsung pada 1-3 Jan 2021 majoritinya membawa usul supaya UMNO memutuskan hubungan dengan PPBM. Selain itu akar umbi UMNO mahukan supaya PRU 15 diadakan dalam suku pertama tahun ini.

24.0 : UMUM GENCATAN POLITIK DEMI COVID 19 TETAPI KINI TIKAM DARI BELAKANG.

(Bagi memastikan agenda menangani COVID-19 dan membantu rakyat yang sedang dihimpit kesusahan).

Jawapan:

UMNO dibawah Zahid sentiasa memperjuangkan nasib rakyat. Walaupun tiada kuasa, beliau tetap memperjuangkan pengeluaran KWSP tanpa syarat dan moratorium 6 bulan yang gagal dipenuhi oleh kerajaan. Rakyat memang mengharapkan wang KWSP untuk menyelesaikan banyak masalah diwaktu yang mencabar ini.

Tuduhan 25: PEMBOHONGAN ISU TPM

Zahid sendiri yang kata tidak mahu jawatan TPM dan sebarang lantikan.

Jawapan:

Walaupun tidak mengharapkan jawatan TPM, sekurang-kurangnya pelawalah, kerana UMNO merupakan parti terbesar yang menyokong parti kecil untuk jawatan PM.

Sehingga sekarang tiada perlantikan TPM dari pemimpin UMNO. Perlantikan menteri dikalangan pemimpin UMNO pula tidak mengikut hierarki parti. Pemimpin UMNO pula tidak diberikan jawatan penting seperti Kewangan dan ekonomi.

 

Bersambung …

Menjawab tuduhan 30 dalil mengapa Zahid perlu berundur. [Bahagian Terakhir]

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker