Menjawab tuduhan 30 dalil mengapa Zahid perlu berundur. [Bahagian Keempat]

Tuduhan 16: KHIANAT PERJUANGAN MELAYU DENGAN SOKONG ANWAR & DAP.

(Annuar Musa mendedahkan terdapat sokongan hitam putih kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk menjatuhkan kerajaan Perikatan Nasional (PN) yang dianggotai BN).

Jawapan:

Sekiranya benar dakwaan dakwaan tersebut, ianya hanya bersifat strategi politik. Politik dan peperangan mempunyai beberapa persamaan.

Untuk memenangi sesuatu peperangan, kita dibolehkan menggunakan muslihat tanpa mengabaikan prinsip asas perjuangan.

Masalahnya bila ada anggota pasukan yang mendedahkan rahsia taktik peperangan kepada pihak musuh.

Tuduhan 17: PERCUBAAN & PERUNDINGAN MEMBABITKAN DAP YANG DIISTILAHKAN PEMBENTUKAN JAJARAN BARU POLITIK

Annuar berkata, selain itu, wujud percubaan dan perundingan Zahid Hamidi membabitkan DAP yang diistilahkan Pembentukan Jajaran Baru Politik.

Jawapan:

Kerajaan hanya mempunyai majoriti tipis dan rapuh. Keadaan politik ini tidak baik untuk pertumbuhan ekonomi negara. Sepatutnya kerajaan pimpinan Muhyiddin mencari jalan untuk menguatkan jumlah majoriti tersebut.

Muhyiddin boleh berunding dengan Mahathir dan Shafie Apdal untuk membuat jajaran politik baru demi kestabilan politik negara, tetapi hal ini tidak berlaku.

Sesuatu mestilah dilakukan sekiranya pembubaran parlimen dan pilihannya tidak boleh dilakukan dalam masa terdekat.

18.0 : KHIANAT RAKYAT MALAYSIA

Ketika rakyat sedang susah dan negara sedang berdepan dengan Covid -19. Front Liner kita juga risikokan nyawa mereka untuk berperang dengan virus ini. Zahid Hamidi bersama dengan Najib cuba berunding dengan DAP dan Anwar untuk gagalkan budget 2021. Percubaan ini juga sah tidak menghormati amanat Agong supaya budget tidak dipolitikkan.

Jawapan:

Belanjawan 2021 telahpun diluluskan dengan sokongan Zahid dan Najib. Sokongan itu dengan syarat kebajikan rakyat dipelihara iaitu pengeluaran wang KWSP sebanyak RM 10 ribu dan moratorium 6 bulan.

Pada rundingan pra kelulusan bajet, kerajaan bersetuju syarat tersebut namun memungkiri setelah mendapat sokongan kelulusan.

19.0 : KHIANAT KESELAMATAN , KESIHATAN , NYAWA RAKYAT & NEGARA MALAYSIA

Semasa negara sedang berhadpaan dengan angka lebih daripada 2000 Covid setiap hari dan dijangka akan mencecah 5000 sehari Zahid Hamidi pula membuat gerakan hendak membuat PR 15 pada masa ini. Adakah demi menyelamatkan diri daripada kes mahkamah lebih penting daripada kesejahteraan rakyat dan negara.

Jawapan:

Politik negara tidak stabil dan rapuh disebabkan oleh majoriti tipis yang diperolehi kerajaan sekarang.

Kerajaan yang tidak stabil menyebabkan ekonomi juga tidak stabil. Tiada langkah yang diambil oleh kerajaan untuk memulihkan ekonomi yang merundum, sebaliknya meneruskan dasar PH menjual aset negara dan menghentikan pembangunan.

Penangguhan HSR dengan denda yang dijangka hampir RM 800 juta amat merugikan. Disamping itu projek prasarana lain seperti Pan Borneo, CSR, LRT 2-3 dan MRT 2-3 begitu perlahan kemajuannya.

Sesuatu mestilah dilakukan untuk memulihkan ekonomi negara yang hampir nazak.

Tuduhan 20: BERKALI – KALI BONGKAK , ANGKUH DAN SOMBONG MEMBUAT KEPUTUSAN PERIBADI TANPA PERBINCANGAN DENGAN AHLI MAJLIS TERTINGGI UMNO , KOMPONEN PARTI LAIN DALAM BN , PAS DAN PELBAGAI PIHAK

Setiap tindakan peribadi yang bersifat ditaktor tanpa berunding , berbincang dan menghormati orang lain adalah satu sifat kepimpinan yang seharusnya ditolak oleh pelbagai pihak.

Jawapan:

Mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO paling kerap diadakan sejak Zahid menerajui kepimpinan parti.

Walaupun UMNO jadi pembangkang dan sebahagian kecil kerajaan PN, Ibu Pejabat UMNO sentiasa meriah dengan mesyuarat dan perjumpaan berbanding dahulu.

Zahid juga dilihat sentiasa mendengar pandangan akar umbi. Sebagai contohnya adalah usul dari Persidangan Bahagian baru baru ini.

Bersambung …

Menjawab tuduhan 30 dalil mengapa Zahid perlu berundur. [Bahagian Kelima]

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker