Menjawab tuduhan 30 dalil mengapa Zahid perlu berundur. [Bahagian Kedua]

Tuduhan 6: ZAHID PUNCA BERBELAS AHLI PARLIMEN UMNO BERHIJRAH KE PPBM

Jawapan:

Bukan mudah menjadi pembangkang ketika Dr Mahathir berkuasa. Dengan strategi pecah dan perintah Mahathir ketika itu, ramai yang tewas dalam perjuangan. Orang yang mempunyai jiwa yang kental saja sanggup bertahan.



Ada hikmah disebalik itu, sebenarnya UMNO beruntung kerana kita mengetahui yang mana pemimpin yang ikhlas dan mana pemimpin yang hanya berpura-pura dalam perjuangan ini.

Tuduhan 7: KHIANAT AUTONOMI POLITIK UMNO SABAH

( Membuat Keputusan Peribadi Tanpa Berbincang Dengan Ketua – Ketua Bahagian UMNO Sabah )

Jawapan:



Bung Mokhtar Raden adalah Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Sabah selayaknya diberi kepercayaan untuk mengetuai kempen pilihanraya tersebut. Semasa itu Bung Moktar dilihat seorang pemimpin yang mampu menambat hati rakyat Sabah disebabkan kelantangannya berhujah di Parlimen.

Malangnya ketika kempen tersebut, UMNO telah disabotaj oleh parti sekutu dan lebih malang apabila ada pemimpin tertinggi UMNO Pusat yang bersungguh sungguh mahukan Hajiji sebagai Ketua Menteri Sabah yang baru.

Tuduhan 8: KRISIS DI PERAK PETANDA UMNO PERLUKAN KEPIMPINAN BAHARU



Jawapan:

Krisis politik Perak menunjukkan kebijaksanaan Zahid Hamidi dalam misi menukar MB yang bermasalah. Menguji kesetian kawan juga menguji pengaruh dengan parti lawan. Keberhasilan sesuatu matlamat tanpa menimbulkan persengketaan antara UMNO dan PN serta UMNO dan PH. Tidak ramai pemimpin yang mempunyai ‘skill’ sebegitu rupa dalam persada politik tanahair,

Tuduhan 9: PRESIDEN UMNO YANG PALING LEMAH DALAM SEJARAH UMNO



( Hanya Mahu Selamatkan Diri Sendiri & Bukan Demi Parti , Rakyat Dan Negara )

Jawapan:

Zahid Hamidi mengambil alih kepimpinan tertinggi UMNO ketika baharu sahaja kalah dalam PRU 14. Dengan pemdakwaan terpilih kerajaan PH terhadap pemimpin UMNO dan diteruskan oleh kepimpinan Muhyiddin, beliau mampu mengemudi parti keramat UMNO dengan jayanya. Zahid satu satunya Presiden UMNO yang menerajui Parti ketika UMNO hilang kuasa. Akaun UMNO dibekukan oleh kerajaan pimpinan Mahathir dan diteruskan oleh kepimpinan Muhyiddin walau mahkamah mendapatiianya tiada kaitan dengan 1 MDB. Bukan mudah menguruskan parti dalam kekurangan dana namun Zahid mampu melakukannya.



Tuduhan 10: TIDAK HORMAT INSTITUSI RAJA

( Keputusan dan Tandatangan Peribadi Dengan Menggunakan Nama UMNO Tanpa Berbincang Dengan Biro Politik , Majlis Tertinggi dan Ketua Bahagian Umno dalam sokongan kepada Anwar Ibrahim )

Jawapan:

Najib Razak menafikan dan SUA PKR Saifuddin Nasution juga mendakwa tidak mengetahui sokongan tersebut.



Sekiranya surat sokongan tersebut tulin, sudah tentu YD Agong akan memanggil mengadap Zahid dan Najib untuk pengesahan. Selepas Anwar Ibrahim mengadap YD Agong, tiada apapun yang berlaku dan Anwar masih ketua pembangkang dan Muhyiddin masih PM.

 

Bersambung …..

Menjawab tuduhan 30 dalil mengapa Zahid perlu berundur. [Bahagian Ketiga]

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker