[VIDEO] Ngeri, 6 maut dalam nahas jalan raya libat lebih 130 kenderaan di Texas

DALLAS, 30 Jamadilakhir 1442H, Jumaat – Kemalangan dahsyat melibatkan lebih daripada 130 kenderaan di jalan raya Texas yang licin, menyebabkan sekurang-kurangnya enam orang mati dan berpuluh-puluh yang lain cedera, semalam.

Tragedi itu berlaku di tengah ribut musim sejuk yang menurunkan hujan beku, hujan salji dan salji di beberapa bahagian di Amerika Syarikat (AS).

Lokasi nahas di Interstate 35 berhampiran pusat bandar Fort Worth, beberapa treler, kereta dan trak saling bertembung serta berpusing dengan beberapa kenderaan lagi menimpa di atas kenderaan lain.

“Terdapat beberapa orang terperangkap di dalam kenderaan mereka, keadaan itu memerlukan penggunaan peralatan penyelamat hidraulik untuk mengeluarkannya,” kata Ketua Bomba Fort Worth, Jim Davis.

Sekurang-kurangnya 65 orang mendapatkan rawatan di hospital, dengan 36 daripadanya dibawa dengan ambulans dari lokasi nahas, termasuk beberapa yang mengalami kecederaan kritikal, kata jurucakap MedStar, Matt Zavadsky yang menyediakan perkhidmatan ambulans ke kawasan itu.

Kemalangan tersebut berlaku kira-kira jam 6 pagi Khamis, ketika kebanyakan pekerja hospital serta kecemasan menuju dan keluar dari tempat kerja, dengan sebilangan yang terbabit dalam kemalangan adalah pekerja penjagaan kesihatan dan responden kecemasan, termasuk pegawai polis, kata pegawai.

“Jalan raya itu begitu berbahaya sehingga beberapa mangsa pertama tergelincir di tempat kejadian,” kata Zavadsky.

Ribut ais muncul seperti pusaran polar – udara berpusing yang biasanya duduk di atas kutub Bumi – telah bergerak berhampiran sempadan AS-Kanada, menyebabkan cuaca lebih sejuk jauh ke selatan, kata seorang ahli meteorologi di Pusat Ramalan Cuaca Ribut Nasional di Norman, Oklahoma, Steve Goss. – Agensi

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker