Warga Pulau Pinang lukis potret DG Hisham terbalik


DALAM satu video yang disiarkan di media sosialnya, pakar pemasaran digital. Jesse-Lyn Low, 25. kelihatan menghasilkan karya seni dengan cara yang luar biasa kerana karya seni itu dihasilkan dalam keadaan terbalik.

Pada akhir video 37 saat itu, dia menterbalikkan kanvas untuk mengungkap subjek karya seninya menjadi wajah Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr. Noor Hisham Abdullah.

Sejak itu, videonya menjadi viral, ramai orang terpukau dengan kemahiran seninya tetapi pada masa sama bingung bagaimana dia boleh melukis subjeknya dalam keadaan terbalik.

Ketika dihubungi oleh Free Malaysia Today, warga Pulau Pinang itu menjelaskan bahawa dia sudah lama berminat dengan seni rupa.

“Seni selalu menjadi minat saya sejak muda. Di sekolah, lukisan saya sering dipaparkan di majalah sekolah,” katanya.

Semasa menjalani latihan khidmat nasional, dia menemui keupayaan untuk menghasilkan karya senis secara terbalik pada satu bengkel.

“Ketika berusia 21 tahun, saya mengambil bahagian dalam pertandingan Miss Astro Chinese International Pageant dan membuat lukisan terbalik pertama saya.

“Tetapi yang lebih menarik ialah saya melakukannya semasa bermain roller skating!”

Menurut Low, kaedah melukis terbalik ini bukanlah tipu muslihat. Sebenarnya, ada alasan saintifik untuknya: dia dapat dengan tepat apa yang dia bayangkan dalam fikirannya dengan cara ini.

Kaedahnya ini juga telah menarik minat penonton, yang tidak dapat meneka subjek lukisannya sehingga ia diterbalikkan.

Dalam video yang tular itu beliau memilih untuk melukis potret Dr. Noor Hisham kerana mahu menghargai petugas barisan hadapan yang terpaksa bertugas walaupun ketika sambutan perayaan Tahun Baru Cina. SM

Netizen Minta Polis Siasat Lelaki Lukis Karikatur Mirip Dr Noor Hisham Dalam Mangkuk Tandas

Related Articles

Check Also
Close
Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker