Taikun Lin Qi mati diracun

SHANGHAI – Taikun China yang meninggal dunia semasa Hari Krismas dipercayai diracun.

Lin Qi, 39, adalah Pengerusi dan Ketua Eksekutif Pembangunan Permainan Yoozoo, yang terkenal dengan permainan strategi Game of Thrones: Winter Is Coming.

Kenyataan polis Shanghai menunjukkan kepada salah seorang rakannya Lin – yang hanya dikenali dengan nama keluarga Xu – sebagai suspek utama.

Lin dipercayai memiliki kekayaan bersih sekitar 6.8 juta yuan (AS$1 juta, £ 780 juta), menurut Senarai Kaya Hurun China.

Selain dari permainan Game of Thrones, Yoozoo juga merupakan penerbit bersama Supercell, permainan Brawl Stars dengan kerjasama Tencent Holdings.

Syarikat ini juga terkenal dengan novel sci-fi Cina, Three-Body Problem kerana mempunyai hak untuk adaptasi filemnya.

Tetapi pengembangannya dalam perniagaan filem tidak berhasil seperti yang diharapkan oleh syarikat dan projek untuk menyesuaikan buku ini menjadi enam filem oleh Yoozoo Pictures tidak pernah berjalan lancar.

In September, pihaknya memberikan hak kepada platform streaming Amerika Syarikat, Netflix untuk menyesuaikan novel sains untuk televisyen.

Buku ini merupakan ansuran pertama dari Trilogi Remembrance of Earth’s Past oleh penulis Liu Cixin dan telah mendapat pujian, termasuk Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama dan pengasas Facebook, Mark Zuckerberg yang menjadi antara peminatnya. MG

Pemimpin pembangkang Rusia diracun agen saraf Novichok

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker