MOSTI sediakan kertas kerja Infrastruktur Kurang Sentuhan dan Inisiatif Ekonomi

PUTRAJAYA: Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI) telah diberikan tugas untuk menyiapkan kertas kerja mengenai Infrastruktur Kurang Sentuhan dan Inisiatif Ekonomi ekoran kehidupan normal baharu, susulan pandemik COVID-19, kata Menterinya, Khairy Jamaluddin.

“Senario ini, pastinya memerlukan anjakan paradigma dalam cara kita berinteraksi antara satu sama lain termasuk dengan dunia di sekitar kita,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Khairy berkata beberapa inisiatif kurang sentuhan yang telah dikenal pasti termasuk memperkenalkan robot pembersih lantai, robot pembantu untuk membawa barangan dan sistem pintar bagi pengurusan sisa pepejal di tempat awam.

Beliau berkata beberapa inisiatif ini juga akan dilaksanakan melalui Inovasi Sandbox Teknologi Nasional (NTIS).

Khairy berkata beliau telah mempengerusikan mesyuarat pertama Majlis Sains Negara-Teknologi Tinggi semalam, yang bertujuan untuk memberi arahan strategik mengenai teknologi yang ada dan masa depan yang berpotensi untuk dikembangkan di Malaysia.

Program, peta jalan dan dasar di bawah Majlis Sains Negara Teknologi Tinggi akan dipacu oleh MySTIE (Teknologi dan Inovasi Malaysia) Rangka Kerja 10-10 dan Dasar Sains, Teknologi dan Inovasi Nasional 2021-2030, katanya.

“Majlis ini akan menjadi proaktif dan memperjuangkan teknologi yang akan datang yang perlu kita mulakan sebagai sebuah negara untuk menempatkan kita di barisan hadapan bagi teknologi terkini dan canggih,” katanya.

Dalam mesyuarat itu, Khairy berkata MOSTI membentangkan sembilan peta jalan yang sedang dibangunkan agensi di bawah kementeriannya yang akan dilancarkan pada pertengahan 2021.

“Peta jalan ini akan menjadi panduan dalam dasar pelaburan untuk menggunakan teknologi ini. Teknologi berkenaan antara lain akan merangkumi blok rantai, nanoteknologi, robotik, hidrogen, kecerdasan buatan, litar bersepadu dan bahan-bahan canggih,” katanya. – BERNAMA

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker