[VIDEO] Presiden Indonesia Jokowi Menjadi Orang Pertama Yang Disuntik Vaksin Covid-19

 

Presiden Joko Widodo (Jokowi) mengesahkan bahawa beliau akan menjadi orang pertama yang disuntik dengan vaksin Covid-19 di Indonesia.

Perkara ini disahkan oleh Presiden Indonesia sendiri di dalam satu sidang media yang disiarkan oleh Sekretariat Presiden Youtube, Rabu bertarikh 16/12/2020 sebentar tadi.

[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=WWd__LoL5EI[/embedyt]

“Saya juga ingin mengulangi bahawa kemudian saya akan menjadi penerima pertama, diberi vaksin untuk pertama kalinya,” kata Presiden.



“Ini untuk memberi kepercayaan dan keyakinan kepada masyarakat bahawa vaksin yang digunakan selamat,” kata Presiden.
Ilustrasi Vaksin Secara Rasmi Ditetapkan oleh Kerajaan untuk Vaksinasi Covid-19 di Indonesia
Ilustrasi Vaksin Secara Resmi Dibentuk oleh Pemerintah untuk Vaksinasi Covid-19 di Indonesia (The Jakarta Post)

Walaupun vaksin penyusuan Covid-19 akan segera dijalankan , Presiden mengingatkan orang ramai agar tetap berdisiplin dalam melaksanakan protokol kesihatan (SOP). Bermula dari menggunakan topeng muka, menjaga jarak sosial  hingga mencuci dan sanitzer tangan.

Selain menekankan bahawa dia adalah orang pertama yang disuntik dengan vaksin Covid-19 , Presiden juga memutuskan untuk memberi vaksin kepada semua rakyat Indonesia.

Keputusan ini diambil setelah kerajaan memberitahu dan mendapat banyak maklumat daripada orang ramai.

“Hari ini saya ingin menyampaikan perkembangan vaksin covid-19. Oleh itu, setelah mendapat banyak maklumat daripada orang ramai dan setelah mengambilkira keadaan kewangan negara maka saya dapat mengatakan bahawa vaksin covid-19 untuk orang ramai adalah diberi secara percuma termasuk kosnya sama sekali, “kata Presiden Joko Widodo .



Sumber: Tribunen News 

Pastikan vaksin halal – Jokowi



Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker