Anak hidap leukemia, simpanan pula tinggal RM100

Anak hidap leukemia, simpanan pula tinggal RM100

PONTIAN – Kehidupan seorang kanak-kanak lelaki berusia enam tahun berubah sepenuhnya selepas dia disahkan menghidap leukemia pada Oktober lalu.

Lebih menyedihkan apabila Muhammad Syed Adha Syed Ridzuan kini tidak mampu lagi bergerak aktif seperti biasa.



Menurut bapanya, Syed Ridzuan Hussein, 28, anak sulung daripada dua beradik itu dikesan mempunyai masalah kesihatan selepas kerap demam sebelum dirujuk ke Unit Rawatan Rapi (ICU), Hospital Sultanah Aminah (HSA) di Johor Bahru.

“Anak dimasukkan ke ICU selama empat hari dan doktor mengesahkan dia ada leukemia.

“Selepas anak saya disahkan menghidap leukimia, saya ambil keputusan berhenti kerja sebagai mekanik untuk menjaganya,” katanya kepada Kosmo! ketika ditemui di Parit Keroma, Ayer Baloi di sini.

Syed Ridzuan berkata, sejak berhenti pada Oktober lalu, dia dan keluarga hilang punca pendapatan menyebabkan duit simpanannya kini tinggal RM100.



“Itu sahaja duit yang kami ada untuk bertahan hidup, nak ke HSI pun kena keluar belanja RM200,” katanya yang kini turut menjaga isterinya, Norhasfarina Dris, 32, yang sarat mengandung lapan bulan.

Ujarnya, kesempitan hidup yang menghimpit mereka seke­luar­ga telah dirujuk ke Baitumal Pontian dan pihak Baitumal memberikan sumbangan seba­nyak RM300 sekali one-off

Katanya, dia cuba untuk bekerja semula bagi mendapatkan pendapatan, namun penyakit anaknya memerlukan perhatian dan jika mempunyai tanda-tanda demam perlu dibawa segera ke HSI.
Menurut Syed Ridzuan, dia juga mempunyai seorang anak perempuan Nur Syifa berusia 3 tahun yang juga memerlukan perbelanjaan selain bayaran rumah sewa sebanyak RM350 sebulan.

Dalam pada itu, orang ramai yang ­ingin membantu keluarga ini boleh menghubungi Syed Ridzuan Hussein di talian 011-60553063 atau me­nyalurkan sumbangan ke akaun Bank Islam (01108020267295) atas nama Norhasfarina Dris.



Anak hidap leukemia, simpanan pula tinggal RM100

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Misha Omar buat Hannah Yeoh gelabah



Bekas staf ‘terpacak’ depan kilang, anak makcik Kemboja pula tak muncul (Video)

Tersingkir dari FD3, kifarah Shila bergaduh dengan ibu?



Amylea kini isteri abang Bomba



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker