Ketegangan di Laut China Selatan, Indonesia kerah Kapal Perang halau kapal Pengawal Pantai China

Indonesia menghalau kapal Pengawal Pantai China dari perairan yang dipertikaikan di Laut China Selatan untuk kali ketiga minggu ini, menurut agensi keselamatan maritimnya.

Itu adalah langkah terbaru oleh Indonesia terhadap tindakan Beijing di laluan perairan strategik yang hampir semuanya dituntut oleh China.

Ini kali ketiga kapal China memasuki kawasan yang dituntut oleh Indonesia di Laut Natuna Utara di tepi selatan Laut China Selatan, yang mencetuskan bantahan dari Jakarta.



Menurut Agensi Keselamatan Maritim Indonesia, kapal Pengawal Pantai China-5402 (CCG-5402) memasuki semula kawasan Indonesia pada Jumaat.

“Kapal yang sama memasuki perairan pada Isnin dan Rabu, mendorong kapal ronda Indonesia bertindak menghalau mereka.

“Kapal China pada Isnin mengganggu kajian yang sedang dijalankan oleh syarikat minyak milik negara, Pertamina, dan apabila dihubungi oleh sebuah kapal Indonesia, pengawal pantai China mengatakan kawasan itu adalah sebahagian daripada bidang kuasa Beijing.

“Pada hakikatnya, kawasan itu diiktiraf sebagai wilayah Indonesia di bawah undang-undang antarabangsa dan Indonesia mempunyai hak kedaulatan untuk meneroka sumber alam di kawasan itu tanpa diganggu mana-mana negara,” menurut kenyataan agensi itu.



Mendapan minyak dan gas yang besar dan tidak dieksploitasi dipercayai terletak di bawah dasar laut Laut China Selatan, walaupun anggarannya berbeza-beza.

Pada 2020, Indonesia mengerahkan jet pejuang dan kapal perang untuk mengawal perairan kepulauan Natuna dalam perselisihan dengan Beijing selepas kapal-kapal China memasuki kawasan itu.

Beijing dan Jakarta adalah sekutu ekonomi utama, tetapi negara kepulauan terbesar di dunia itu cuba menghalang kapal asing daripada menangkap ikan di perairannya, dengan menyatakan bahawa ia membabitkan kerugian berbilion dolar kepada ekonomi setiap tahun.

China mengabaikan keputusan tribunal antarabangsa yang menyatakan bahawa tuntutannya ke atas hampir semua Laut China Selatan tidak mempunyai asas undang-undang.



Dalam beberapa bulan kebelakangan ini, ia mengerahkan kapal tentera dan pengawal pantai dalam usaha untuk mengeluarkan Filipina dari sekumpulan terumbu dan pulau yang penting secara strategik di laluan perairan yang dipertikaikan.

Ia juga meningkatkan tekanan ke atas sekumpulan pulau yang dipertikaikan yang dikawal oleh Jepun di Laut China Timur, mengganggu Tokyo dan sekutunya. – AFP

DISYORKAN UNTUK ANDA :

LAWATI LAMAN FACEBOOK KAMI :

Layari Laman Facebook MYKMU.NET



Mohon maaf Najib yang di “Spin” oleh banyak pihak


DISYORKAN UNTUK ANDA :

Sukar hapus hutang PTPN kerana banyak kekangan – Dr Akmal





DISYORKAN UNTUK ANDA :

Ternyata Dasar BR1M Yang Di Pelopori Najib Adalah Formula Terbaik



DISYORKAN UNTUK ANDA :

Hujah Pra Matang Najib Haters Mengenai Pindaan Tahanan Rumah




Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker