PH perlukan BN di sebalik cita-cita Umno

PH perlukan BN di sebalik cita-cita Umno

Pakatan Harapan masih memerlukan Barisan Nasional untuk membentuk kerajaan walaupun berdepan cita-cita Umno untuk kembali menjadi parti dominan.

Penganalisis percaya PH sedar ia mungkin tidak memiliki kekuatan untuk membentuk majoriti kerusi tanpa sokongan BN, serta parti-parti di Sabah dan Sarawak yang pernah bersama gabungan itu.



PH tak mampu bergerak solo dalam perkara ini. Paling banyak kerusi yang boleh diperolehi 80 Parlimen sahaja dan lebihan untuk dapat majoriti mudah bentuk kerajaan memerlukan sokongan BN, sekurang-kurangnya di Semenanjung, kata Azmi Hassan dari Akademi Nusantara.

Azmi mengingatkan bahawa PKR dan Amanah sukar menarik sokongan pengundi Melayu, manakala hubungan lama antara BN dan parti-parti di Sabah dan Sarawak akan memudahkan kerjasama.

Jika PH bekerjasama dengan BN secara automatik parti di Sabah dan Sarawak akan turut serta dalam kerjasama itu, katanya.

Beliau mengulas kenyataan Pengerusi PH Anwar Ibrahim bahawa rundingan kerjasama dengan BN bagi PRU16 masih terbuka.



Pada Perhimpunan Agung Umno 2024 yang berakhir pada Sabtu, para pemimpin tinggi Umno dalam ucapan mereka menekankan pemulihan, yang menurut Naib Presiden Johari Abdul Ghani mungkin memerlukan dua atau tiga PRU untuk kembali dominan.

Awang Azman Awang Pawi dari Universiti Malaya berkata langkah PH mengekalkan dialog dengan BN menunjukkan kesediaan untuk membentuk pakatan politik yang boleh menjamin kestabilan dan kesinambungan pemerintahan.

Sikap ini katanya akan membantu memupuk kepercayaan dalam kalangan pengundi bahawa ia sedia bekerjasama demi kebaikan negara dan bukan semata-mata untuk kepentingan politik.

Dalam erti kata lain, PH mahu menggambarkan diri mereka sebagai pemain politik yang inklusif dan bersedia mengutamakan kepentingan negara daripada kepentingan parti, katanya.



Sementara itu, Azmi berkata Umno perlu menggandakan usaha bagi mengimbangi kekuatan DAP, sekiranya mahu dilihat sebagai parti dominan.

Untuk menjadi dominan, kalau nak kekal bekerjasama dengan PH maka Umno perlu meningkatkan kerusi lebih, sama ada sama dengan DAP atau PKR atau kena lebih dari DAP dan PKR, katanya. FMT

PH perlukan BN di sebalik cita-cita Umno

Baca Artikel Menarik:



Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Cerita ‘gajah Azal berdiri’ waktu pagi, Zarina Zainuddin dikecam netizen

Mula suka, akhir merana



Bekas pembantu korup petik nama Najib

Kes bunuh menjadi-jadi, ini kata Shuhaily



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker