Bekas pembantu korup petik nama Najib

Bekas pembantu korup petik nama Najib

Amhari Efendi Nazaruddin seorang “pegawai awam korup” yang telah memfitnah bekas bosnya Najib Razak, hujah peguambela bekas perdana menteri itu.

Muhammad Shafee Abdullah memberitahu Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur bahawa saksi pendakwaan, yang juga bekas pegawai khas Najib merupakan “kambing hitam” kepada ahli perniagaan pelarian, Low Taek Jho (Jho Low).



Peguambela itu menunjukkan Amhari tidak dapat memberikan bukti kukuh mengenai dakwaannya bahawa Najib terlibat dalam penubuhan Terengganu Investment Authority (TIA) pada tahun 2009, yang kemudian berubah menjadi 1MDB.

Shafee mendakwa tiada saksi lain yang dapat menyokong keterangan Amhari (gambar bawah) dia telah hadir mesyuarat pada tahun 2009 bagi pihak Najib untuk penubuhan TIA.

“Amhari seorang pegawai awam yang korup. Dia dengan sedar menerima ‘pinjaman’ sebanyak AS$200,000 secara langsung daripada Low sebagai pinjaman sementara untuk membiayai pembelian hartanahnya.

“Amhari mempunyai setiap alasan untuk melepaskan dirinya daripada kesalahannya dengan Low dan sebaliknya menuduh Najib,” kata Shafee.



Peguam itu juga berkata kredibiliti Amhari mungkin dapat selamatkan jika kesalahannya disebabkan oleh arahan atau kelulusan ketuanya dan bukannya motif rasuah peribadinya.

“Amhari datang sebagai saksi dengan program dalam kepalanya, hampir seperti cip yang dimasukkan ke dalam kepalanya.

“Dia terpaksa mengatakan semua itu kerana dia telah menerima rasuah daripada Low,” kata Shafee kepada hakim perbicaraan Collin Lawrence Sequerah.

Semasa perbicaraan penyalahgunaan kuasa dan pengubahan wang haram RM2.27 bilion 1MDB terhadap Najib, Amhari memberi keterangan Low dekat dengan keluarga Najib.



Amhari juga memberi keterangan Low menjadi penasihat penting kepada Najib dan bekas perdana menteri sering bertemu dengan Low untuk membincangkan isu-isu sulit.

Najib sedang dibicarakan atas empat tuduhan penyalahgunaan kuasa dan 21 pertuduhan pengubahan wang haram yang melibatkan RM2.27 bilion dana 1MDB.

Bagi empat pertuduhan salah guna kuasa, bekas ahli parlimen Pekan itu didakwa melakukan kesalahan itu di AmIslamic Bank Bhd cawangan Jalan Raja Chulan di Bukit Ceylon, Kuala Lumpur, antara 24 Feb 2011 dan 19 Dis 2014.

Mengenai 21 pertuduhan pengubahan wang haram, Najib dikatakan melakukan kesalahan itu di bank yang sama antara 22 Mac 2013 hingga 30 Ogos 2013.



Kementerian Kewangan Diperbadankan memiliki 1MDB sepenuhnya dengan Najib adalah pengerusi lembaga penasihat.

Tertuduh pertama kali didakwa pada 20 Sept 2018, dan perbicaraan jenayahnya bermula pada 28 Ogos 2019.

Seramai lima puluh saksi memberi keterangan untuk pihak pendakwaan, termasuk bekas peguam 1MDB Jasmine Loo.

Loo didakwa menjadi sebahagian daripada kelompok dalaman ahli perniagaan dalam buruan yang dikaitkan dengan 1MDB, Low Taek Jho (Jho Low).



Pendakwa raya menuduh Najib menerima RM2.27 bilion yang diselewengkan daripada syarikat pelaburan negara yang bermasalah itu antara 2011 dan 2014.

Bagaimanapun, pasukan pembelaan Najib berhujah bekas perdana menteri itu tidak mengetahui sebarang salah laku dalam 1MDB dan sebarang salah laku yang mungkin berlaku semata-mata didalangi oleh ahli perniagaan dalam buruan Low Taek Jho (Jho Low) dan ahli pengurusan 1MDB.

Najib yang juga bekas pengerusi lembaga penasihat 1MDB juga sebelum ini berhujah bahawa Raja Abdullah dari Arab Saudi menjanjikan sumbangan kewangan kepada tertuduh untuk tujuan politik. Mk

Bekas pembantu korup petik nama Najib



Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Siapa hero sebenarnya?

‘Pulangkan balik ikan haruan itu’

Punca Syamsul failkan perceraian terhadap Ira Kazar

Muhyiddin bakal bawa kekalahan kepada PN pada PRU16

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker