PRK Nenggiri: UMNO ada harapan jika DAP tidak turun berkempen

Khairy Jamaluddin percaya pilihan raya kecil bagi kerusi DUN Nenggiri di Kelantan akan menyaksikan pertukaran kerusi pertama sejak pilihan raya umum pada 2022.

Bekas pemimpin Umno itu mengaitkan situasi itu dengan beberapa faktor, termasuk ketidakhadiran DAP berkempen di kerusi majoriti Melayu di negeri yang didominasi PAS itu, yang menurutnya akan membantu calon Umno.

“Pengundi Nenggiri tidak akan melihatnya sebagai PH (Pakatan Harapan bertanding).



“Mereka tidak akan keliru,” katanya yang menegaskan bilangan pengundi Cina kecil menyebabkan DAP menjadi tiada keperluan untuk turun berkempen.

Terdahulu, Setiausaha Agung DAP Anthony Loke berkata dia menerima pandangan Umno bahawa tidak ada keperluan untuk bantuan DAP.

“Saya sudah kata kita ada semangat kerjasama. Kalau ada jemputan (dari BN), kita akan pergi (ke Nenggiri). Kalau tidak perlu kita tidak akan pergi,” katanya.

Sementara itu, Khairy berkata pengaruh veteran Umno Tengku Razaleigh Hamzah juga akan menjadi faktor penting dalam menentukan keputusan.



Sambil menyatakan bahawa 13 peratus pengundi terdiri daripada Orang Asli, Khairy berkata dia mendapat tahu bahawa Ahli Parlimen Cameron Highlands Ramli Md Nor telah diarahkan untuk berkampung di markas di pelbagai kawasan untuk memenangi undi komuniti berkenaan.

Ramli, dari Umno, adalah bekas pegawai polis yang menjadi ahli parlimen Orang Asli yang pertama. Dia kini berkhidmat sebagai timbalan speaker Dewan Rakyat.

Bagaimanapun, Khairy berkata keputusan yang memberangsangkan buat Umno tidak boleh ditafsirkan sebagai perubahan dalam sentimen pengundi Melayu, yang cenderung kepada Perikatan Nasional, kerana ia hanya melibatkan satu kerusi.

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda



Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Dia tinggalkan saya macam tu sahaja



Van jenazah di Kajang kena rembat, adegan kejar-mengejar kecoh [VIDEO]

Penghantar makanan kongsi ‘‘Tempat paling kotor yang pernah aku hantar” [VIDEO]



Bella Astillah suka anak ikan? Gurauan Janna Nick cetus tanda tanya

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker