Juruterbang pesawat terhempas di Nepal semakin pulih

KATHMANDU: Juruterbang yang menjadi satu-satunya mangsa yang terselamat dalam nahas pesawat yang mengorbankan 18 yang lain di Nepal sedang melalui tempoh pemulihan di hospital.

Nepal mempunyai rekod buruk keselamatan penerbangan dan republik Himalaya itu sudah berdepan siri terhempas pesawat ringan dan helikopter selama beberapa dekad.

Pesawat Bombardier CRJ 200 yang dikendalikan oleh Saurya Airlines terhempas di lapangan terbang Kathmandu, semalam ketika ia memulakan penerbangan selama 20 minit ke hab pelancongan Pokhara untuk semakan penyelenggaraan.



Gyanendra Bhul dari Pihak Berkuasa Penerbangan Awam memberitahu AFP, juruterbang itu masih di hospital dan keadaannya semakin pulih.

“Juruterbang itu terselamat kerana dia terjatuh ke dalam bekas kargo yang tiada api,” katanya.

Bhul berkata, penerbangan itu sudah berada di ketinggian sehingga 400 kaki (122 meter) dari tanah tetapi kemudian ia membelok ke kanan sebelum terhempas berhampiran landasan.

Kerajaan Nepal juga sudah melantik pasukan penyiasat lima anggota untuk menyiasat punca nahas itu.



“Kami kini akan menyerahkan kotak hitam dan mayat pesawat kepada jawatankuasa untuk siasatan,” kata Bhul.

Kenyataan tentera pada malam tadi berkata, juruterbang itu diselamatkan dalam keadaan berdarah tetapi disedarkan oleh pihak tentera.

Jurucakap Saurya Airlines, Mukesh Khanal memberitahu AFP, penerbangan itu adalah untuk membawa pasukan teknikal ke Pokhara bagi menjalankan semakan penyelenggaraan menyeluruh pesawat itu di lapangan terbang di situ.

Khanal berkata, penerbangan itu membawa dua kru dan 17 yang lain, antaranya anak kecil seorang pekerja syarikat penerbangan.



Industri udara Nepal ketika ini berkembang pesat dalam beberapa tahun kebelakangan ini, untuk mengangkut barangan dan orang ramai di kawasan yang sukar dicapai serta pengembara serta pendaki asing.

Namun, ia masih dibelenggu oleh keselamatan yang buruk kerana latihan dan penyelenggaraan yang tidak mencukupi, diburukkan lagi dengan isu geografi berbahaya Nepal yang bergunung-ganang.

Kesatuan Eropah (EU) juga melarang semua syarikat penerbangan Nepal dari ruang udaranya atas kebimbangan keselamatan.

Nepal mempunyai beberapa landasan paling sukar di dunia untuk mendarat, yang diapit oleh puncak yang dilitupi salji dengan pendekatan yang menimbulkan cabaran walaupun untuk juruterbang yang handal.



Cuaca juga boleh berubah dengan cepat di pergunungan, mewujudkan keadaan penerbangan yang berbahaya.

Insiden besar terakhir Nepal membabitkan penerbangan komersial adalah pada Januari 2023, apabila perkhidmatan Yeti Airlines terhempas semasa mendarat di Pokhara dan mengorbankan kesemua 72 orang di dalamnya.

Tragedi paling maut di Nepal adalah pada 1992 apabila kesemua 167 orang di dalam pesawat Pakistan International Airlines terbunuh apabila ia terhempas ketika menghampiri lapangan terbang Kathmandu.

Sebuah pesawat Thai Airways juga terhempas berhampiran lapangan terbang yang sama pada awal tahun itu dan mengorbankan seramai 113 orang. – AFP



BERITA BERKAITAN

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

‘Video call’ Malaikat Maut, Mama Ghufron mohon maaf



Ugutan rogol, Diana Danielle lapor polis

Digelar ahli neraka

Ruhainies nafi diboikot, terima banyak tawaran

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker