Jangan cuba ganggu UiTM – Dr Akmal

Amaran keras dari Pemuda UMNO.

Jangan cuba ganggu UiTM – Dr Akmal

Pemuda UMNO memberi amaran kepada mana-mana pihak, termasuk ahli politik atau akademik supaya tidak lagi mengemukakan cadangan `dangkal’ mengenai kemasukan pelajar bukan Bumiputera ke Universiti Teknologi MARA (UiTM).

Ketuanya, Dr Muhamad Akmal Saleh, berkata pihaknya berpegang teguh dengan pendirian kerajaan seperti termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan bahawa UiTM yang menjadi sebahagian hak keistimewaan Melayu serta Bumiputera, tidak sesekali di sentuh pihak lain.



Katanya, pendirian tegas Kementerian Pendidikan Tinggi (KPT) mempertahankan UiTM hanya untuk pelajar Bumiputera adalah tepat dan sejajar dengan Fasal 1A, Akta UiTM (Akta 173) yang mana universiti itu ditubuhkan berdasarkan peruntukan Perkara 153, Perlembagaan Persekutuan.

“Jangan sesekali membangkitkan isu seperti ini lagi kerana UiTM akan kekal milik Bumiputera tanpa kompromi, dulu, kini dan selamanya.

“Pemuda UMNO akan mempertahankan perkara itu seperti termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan. Jika ada cadangan untuk melatih doktor pakar di UiTM, ia mestilah dalam kalangan Bumiputera dan untuk bukan Bumiputera pula boleh ditawarkan ke universiti lain.

“Jangan ganggu UiTM, itu amaran keras Pemuda UMNO kepada mana-mana pihak yang cuba menjadi `pengadu domba’ dengan mengemukakan cadangan terbabit dan kami akan memastikan UiTM kekal milik Bumiputera selamanya,” katanya selepas merasmikan Program Kesukarelawan Antarabangsa UiTM di Kompleks Jawatankuasa Penyelaras dan Pembangunan Dewan Undangan Negeri (JAPERUN) Merlimau, di sini, hari ini.



Yang turut hadir, Timbalan Naib Canselor UiTM, Prof Dr Mohd Sazili Shahibi.

Semalam, bekas felo pelawat Universiti Melbourne, Dr Ahmad Zaharuddin Sani Ahmad Sabri, dilapor berkata sudah tiba masanya Akta UiTM 1976 yang hanya membenarkan kemasukan pelajar bumiputera dikaji semula mengikut keperluan semasa.

Bekas ahli akademik itu berkata, UiTM seharusnya membuka pintu kepada pelajar bukan Bumiputera dengan bersyarat, iaitu hanya untuk kursus pasca siswazah.

Susulan itu, Menteri Pendidikan Tinggi, Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir, menegaskan tidak ada sebarang perbincangan pada peringkat kementerian atau Kabinet mengenai cadangan membuka universiti terbabit kepada pelajar bukan Bumiputera.



Zambry dilaporkan berkata, isu berkenaan sengaja dijadikan polemik dan dimainkan oleh pihak tertentu yang cuba menganggu-gugat polisi serta objektif asal penubuhan UiTM sekali gus menimbulkan kecelaruan dan perbalahan pelbagai pihak.

Sementara itu, Dr Muhamad Akmal yang juga EXCO Kemajuan Desa, Pertanian dan Keterjaminan Makanan negeri dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Merlimau, berkata beliau menyambut baik usaha UiTM menganjurkan program bakti sosial yang dilihat boleh merapatkan hubungan masyarakat dengan pelajar universiti itu.

“UiTM adalah pusat pengajian tinggi untuk orang kampung, namun statusnya kini sudah bertaraf dunia. Kita berbangga dengan pencapaian UiTM ketika ini dan berharap usaha turun padang seperti ini diperhebatkan lagi bagi memastikan universiti ini akan kekal relevan khususnya dalam kalangan orang Melayu dan Bumiputera di negara ini,” katanya. BH

Jangan cuba ganggu UiTM – Dr Akmal



Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Kid dan Din tipu, Denden terperangkap – Amy



Netizen kecam Ning Baizura tak kenal Rafah

Punca Aliff curang kerana kesan selalu dibuli di sekolah – Aisyah Aziz



Geng bertopeng bagi ikan Siakap percuma (Video)

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker