Sanusi percaya pada Kitab REE Mr So

Menteri besar sementara Kedah Muhammad Sanusi Md Nor berkata warga China yang dikaitkan dengannya dalam kes kecurian unsur nadir bumi (REE), pernah menunjukkan kepadanya buku yang memaparkan lokasi REE di seluruh dunia.

“Mr So ini ada kaki (jaringan) dia, tak semestinya dia dibawa datang (ke Kedah), dia orang berniaga, (kerja) cari benda itu (REE) lama, mereka tahu lama di mana benda (REE) berada.

“Di Myanmar, Kemboja semua mereka pergi, dia biasa tunjuk pada saya buku tulisan Cina ‘kitab REE’ di mana bahan itu ada di seluruh dunia,” katanya seperti dipetik Berita Harian.



Sanusi berkata demikian dalam Program Sembang Santai di Alor Setar, Kedah hari ini.

Terdahulu, Sanusi dikaitkan dengan warga China itu yang kini diburu pihak berkuasa berhubung kes kecurian REE di Kedah. Dia bagaimanapun menafikan sebarang penglibatan dan mendakwa menjadi mangsa serangan politik di tengah kempen PRN.

Menurut laporan itu, Sanusi juga berkata “Mr So” mengetahui potensi kawasan yang mempunyai unsur nadir bumi yang belum diterokai.

“Jadi bukan pelik dia datang (ke Kedah), bukan dia baru datang sebab saya bawa masuk, dia datang sebelum saya ada di sini (sebagai menteri besar).



“Lama dah (individu itu) masuk, bukan saya bawa dia masuk, Saifuddin (Menteri Dalam Negeri Saifuddin Nasution Ismail) yang sungguh kata saya yang bawa masuk,” katanya.

Dia memberi amaran akan mengambil tindakan undang-undang terhadap mana-mana pihak yang terus mengaitkannya dengan individu itu.

Semalam, Saifuddin dalam sidang media menunjukkan gambar Sanusi bersama-sama individu itu.

Sanusi kemudian mengakui ada bertemu dengannya tetapi menegaskan dia tidak melakukan apa-apa kesalahan.



“Dialah cerita kat saya pasal dah bagi kat MBI (Perbadanan Menteri Besar Kedah) RM5 juta sebelum ini, dia dah habis RM30 juta, dia dah buat macam-macam persiapan dan dah ada perjanjian dengan MBI. Sebelum saya masuk office.

“(Bila saya jadi Menteri Besar) jadi saya kata teruskan saja. Buatlah apa yang nak buat tapi make sure (pastikan) ikut undang-undang,” katanya seperti dipetik Berita Harian.

Dia turut mempersoalkan tindakan Saifuddin yang memberi tumpuan terhadap kes di Kedah, di saat ada banyak lagi perlombongan haram REE di seluruh negara.

Dalam satu ceramah semalam, dia mendakwa Perdana Menteri Anwar Ibrahim pernah membawa seorang hartawan Indonesia ke Kedah atas tujuan memohon melombong REE.



Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Puteri Sarah mengamuk dengan netizen “bodoh”



“Kau ambil laki orang boleh pulak ” – Ira Kazar kena ‘bedil’ dengan netizen

David Teo berdoa agar Masya Masyitah mendapat hidayah



Ain Husniza Dah Jadi Siti Kasim Junior

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker